Tips oss
Her lenker vi til nye forskningsartikler, både enkeltstudier og systematiske oversikter, nye master- og doktorgrader og nyhetssaker om forskning av relevans for lærings- og mestringsfeltet.
Har du tips til artikler vi bør lenke til?
Send e-post til seniorforsker André Vågan andre.vaagan[at]mestring.no med lenke til artikkelen (bytt ut [at] med @ for å sende e-post).
Se også lenker til forskningsartikler, master- og doktorgrader omtalt fra 2010 til våren 2014.
How do we deal with multiple goals for care within an individual patient trajectory? A document content analysis of health service research papers on goals for care
Forfattere: G K R Berntsen, D Gammon, A Steinsbekk, A Salamonsen, N Foss, C Ruland, V Fønnebø
Health services research, Volume 5, Issue 12
Les sammendrag på bmjopen.com
Simplicity, flexibility, and respect: Preferences related to patient education in hardly reached people with type 2 diabetes
Forfattere: Torenholt R, Varming A, Engelund G, Vestergaard S, Møller BL, Pals RA, Willaing I (2015)
Patient Preferences and Adherence, 9: 1581-1586
Les artikkelen på dovepress.com
Translating person-centered care into practice: A comparative analysis of motivational interviewing, illness-integration support, and guided self-determination
Forfattere: Zoffmann V, Hörnsten Å, Storbækken S, Graue M, Rasmussen B, Wahl A, Kirkevold M (2015)
Patient Education and Counselling, Oktober 30, pii: S0738-3991(15)30096-3. doi: 10.1016/j.pec.2015.10.015. [Epub ahead of print]
Les sammendraget på pubmed.gov
What is a good educator? A qualitative study on the perspective of individuals with coronary heart disease
Forfattere: Svavarsdóttir, MH, Sigurdardottir, AK, Steinsbekk A (2015)
European Journal of Cardiovascular Nursing, 1-9.
Les sammendraget på sagepub.com
Unpacking the process of interpretation in evidence-based decision-making
Forfattere: Engebretsen E, Vøllestad NK, Wahl AK, Robinson HS, Heggen K (2015)
Journal of Evaluation in Clinical Practice, 21(3), 529-53, doi: 10.1111/jep.12362
Les mer i Wiley Online Library
Å sette brukeren i sentrum – allerede som student
Forfatter: Lie AK m.fl. (2015)
Tidsskrift Norsk Legeforening, 135, 1236-1237
Les artikkelen på tidsskriftet.no
Self-management support from the perspectives of patients with a chronic condition: a thematic synthesis of qualitative studies
Forfattere: Dwarswaard J, Bakker EJ, van Staa A, Boeije HR (2015)
Health Expect Jan 26. doj: 10.1111/hex.12346
Les sammendrag på pubmed.gov
Understanding and using health experiences. Improving patient care.
Forfattere: Ziebland S, Coulter A, Joseph, Calabreseet JD et al, red (2013)
Oxford: Oxford University Press
Les omtale i tidsskrift norsk legeforening
Institutional logic in self-management support: coexistence and diversity
Forfattere: Bossy, DB, Knutsen, IR, Rogers, A, Foss, C. (2015)
Health and Social Care, published online: 1 OCT 2015DOI: 10.1111/hsc.12277
Les sammendrag i Wiley Online Library
Omtale av Cochrane-oversikt: Voksne med astma kan ha nytte av mestringstiltak
Forfattere: Fønhus MS, Hvinden K
Sykepleien Forskning 03, 2015 (side 208)
Les omtalen på sykepleien.no
Conceptions of diabetes and diabetes care in young people with minority backgrounds
Forfattere: Boman, A, Bohlin, M, Eklof, M, Forsander, G, Torner, M. (2015)
Qualitative Health Research 25(1): 5-15.
Les sammendrag på pubmed.gov
Experience of knowledge and skills that are essential in self-managing a chronic condition – a focus group study among people with type 2 diabetes
Forfattere: Herre AJ, Graue M, Kolltveit BH, Gjengedal E (2015)
Scandinavian Journal of Caring Sciences. Aug 12. doi: 10.1111/scs.12260
Les om artikkelen på pubmed.gov
Kulturforskjeller i praksis. Perspektiver på det flerkulturelle Norge.
Forfattere: Eriksen, TH og Sajjad, TA (2015)
Gyldendal Akademisk (6.utgave)
Les om boken hos gyldendal.no
Personalised care planning for adults with chronic or long-term health conditions
Coulter A, Entwistle VA, Eccles A, Ryan S, Shepperd S, Perera R (2015)
Cochrane Database of Systematic Reviews 2015, Issue 3. Art. No.: CD010523
Les mer på cochrane.org
Omtale av Cochrane-oversikt: Mestringstiltak kan bedre livskvaliteten
Fønhus M, Dahm K. (2015)
Les om den systematiske oversikten på kunnskapssenteret.no
Nytt notat fra litteratursøk
Fønus M, Stenberg U, Hafstad E. (2015)
Les om notatet på mestring.no
Haikerens guide til salutogenese. Helsefremmende arbeid i et salutogent perspektiv
Forfattere: Lindström B, Eriksson M
Gyldendal akademisk
Les om boken hos gyldendal.no
Patient explanations for non-attendance at type 2 diabetes self-management education: a qualitative study
Forfattere: Schwennesen N, Henriksen JH, Willaing I
Scandinavian Journal of Caring Sciences, June 2015
Les sammendrag på Wiley Online Library
What is good quality of health care?
Forfattere: Nylenna M, Bjertnes, Ø, Saunes IS og Lindahl AK
Professions and professionalism (2015): 5(1) (open access).
Les artikkelen på journals.hioa.no
A mobile health intervention for self-management and lifestyle change for persons with type 2 diabetes, part 2: One-Year results from the Norwegian randomised controlled trial RENEWING HEALTH
Forfattere: Holmen H, mfl.
JMIR mHealth uHealth 2014. 2(4):e57, DOI: 10.2196/mhealth.3882
Les artikkelen på mhealth.jmir.org
Training peer educators to promote self-management skills in people with serious mental illness (SMI) and diabetes (DM) in a primary health care setting
Forfattere: Blixen C, mfl.
Primary Health Care Research and Development (2015). 16: 127–137.
Les sammendrag på journals.cambridge.org
Therapeutic elements in a self-management approach: Experiences from group participation among people suffering from chronic pain
Forfattere: Furnes B, Natvig GK, Dysvik E
Patient Preference and Adherence (2014). 8: 1085–1092.
Les sammendrag på ncbi.nlm.nih.gov
The RD parent empowerment program creates measurable change in the behaviors of low-income families and children: An intervention description and evaluation.
Forfattere: Hand RK, Birnbaum AS, Carter BJ, Medrow L, Stern E og Brown K
Journal of the Academy of Nutrition & Dietetics (2014). 114: 1923–31.
Les sammendrag på ncbi.nlm.nih.gov
«The group facilitates everything»: meanings patients with type 2 diabetes mellitus assigned to health education groups.
Forfattere: Lucas Pereira de Melo og Edemilson Antunes de Campos
Revista Latino-Americana de Enfermagem (RLAE)(2014). 22 (6): 980–987.
Les sammendrag på ncbi.nlm.nih.gov
Educator challenges using participatory methods in group-based patient education
Forfattere: Andersen TH, Hempler NF, Willaing I
Health Education (2014). 114: 152–165.
Les sammendrag på emeraldinsight.com
Morbid obese results increased their sense of coherence 1 year after a patient education course: a longitudinal study
Forfattere: Fagermoen MS, Hamilton G og Lerdal A
Journal of Multidisciplinary Healthcare (2015). 8: 157–165
Les artikkelen på dovepress.com
Shared Decision Making and Motivational Interviewing: Achieving Patient-Centered Care Across the Spectrum of Health Care Problems
Forfattere: Elwyn G, Dehlendorf C, Epstein, RM, Marrin K, White J og Frosch DL
Annals of Family Medicine (2014), 12: 270–275
Les artikkelen på annfammed.org
EULAR recommendations for patient education for people with inflammatory arthritis
Forfattere: Zangi HA, mfl.
Ann Rheum Dis (2015).0:1–9. doi:10.1136/annrheumdis-2014-206807
Les artikkelen på ard.bmj.com
A prospective evaluation of the Chronic Pain Self-Management Programme in a Danish Population of chronic pain patients
Forforfattere: Mehlsen M, Heegaard L, Frosthold L
Patient Education and Counseling (2015). DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2015.01.008
Les artikkelen på pec.journal.com
The expert patient as teacher: an interprofessional Health Mentors programme
Forforfattere: Towle A, Brown H, Hofley C, Kerston RP, Lyons H, Walsh C
The clinical teacher (2014), 11: 301–306.
Les sammendrag på PubMed
7 tools to help patients adopt healthier behaviors
Forfattere: Raddock M, Martukovich R, Berko E, Reyes CD, Werner JJ
The Journal of familiy practice (2015), 64(2): 97–103
Les sammendrag på ncbi.nlm.nih.gov
Pushing, patience and persistence: Peer providers’ perspectives on supportive relationships
Forfattere: Mourra A, Sledge W, Sells D, Lawless M, Davidson L
American Journal of Psychiatric Rehabilitation (2014), 17(4): 307–328.
Les artikkelen på tandfonline.com
Caregivers’ perceived roles in caring for patients with heart failure: what do clinicians need to know?
Forfattere: Burke RE, Jones J, Ho PM, Bekelman DB
J Card Fail (2014), 20(10):731–738.
Les sammendrag på ncbi.nlm.nih.gov
The professional perspective on patient involvement in the development of quality indicators: a qualitative analysis using the example of chronic heart failure in the German health care setting
Forfattere: Pohontsch NJ, Herzberg H, Joos S, Welti F, Scherer M, Blozik E
Patient Preference and Adherence (2015), 9: 151—159.
Les artikkelen på dovepress.com
Rheumatology clinicians’ experiences of brief training and implementation of skills to support patient self-management
Forfattere: Dures E, Hewlet H, Ambler N
BMC Musculoskeletal Disorders (2014), 15:108
Les artikkelen på biomedcentral.com
The Chronic Care Model and Technological Research and Innovation: A Scoping Review at the Crossroads
Forfattere: Deede Gammon, Gro Karine Rosvold Berntsen, Absera Teshome Koricho, Karin Sygna, Cornelia Ruland
Journal of Medical Internet Research (2015), 17(2).
Les artikkelen på jmir.org
Adolescents developing life skills for managing type 1 diabetes: a qualitative, realistic evaluation of a guided self-determination-youth intervention
Forfattere: Gitte R. Husted, Bente Appel Esbensen, Eva Hommel, Birger Thorsteinsson, Vibeke Zoffmann
Journal of Advanced Nursing (2014). 70(11): 2634–2650.
Les artikkelen på online.wiley.com
Ny svensk bok om health literacy, folkehelse og helsefremmende arbeid
Karin C. Ringsberg, Ewy Olander og Per Tillgren (red.).
Health literacy. Teori og praktik i hälsofrämjande arbete.
Studentlitteratur forlag.
Les om boka på studentlitteratur.se
A Nursing Model for Chronic Illness Management Based Upon the Trajectory Framework
Forfattere: Corbin, J. & Strauss, A.
Research and Theory for Nursing Practice (1991), Volume 5, Number 3, 1991, pp. 155–174.
Les sammendrag på pubmed
The shifting perspectives model of chronic illness
Forfatter: Paterson, B.L.
J Nurs Scholarsh. (2001). 33(1):21-6.
Les sammendrag på onlinelibrary.wiley.com
An evaluation of a self-management program for patients with long-term conditions
Forfattere: Andrew Turner, Joanna K. Anderson, Louise M. Wallace og Claire Bourne
Patient Education and Counseling (2015). 98 (2): 213–219.
Les artikkelen på pec-journal.com
Twelve myths about shared decision making
Forfattere: France Légaréa og Philippe Thompson-Leduca
Patient Education and Counseling (2014). 96 (3): 281–286.
Les artikkelen på pec-journal.com
Ny bok: From Vocational to Professional Education. Educating for Social Welfare
Seniorforsker André Vågan ved NK LMH er medforfatter av to bokkapitler i boka. Det ene kapitlet handler om koherensbegrepet og teori–praksisutfordringene i profesjonsutdanningene. Det andre gir en kritisk diskusjon av hva forskningsbasert utdanning skal innebære i de korte profesjonsutdanningene.
- Coherence: A longitudinal approach.
Forfattere: Kåre Heggen, Jens-Christian Smeby and André Vågan
I From Vocational to Professional Education. Educating for Social Welfare (2014/2015) (red: Jens-Christian Smeby og Molly Sutphen), s. 70–88. Routledge Research in Higher Education. Routledge. - Research-based education in undergraduate professional programmes
Forfattere: Svein Kyvik, André Vågan, Tine S. Prøitz and Per Olaf Aamodt (2014/2015)
In From Vocational to Professional Education. Educating for Social Welfare (2014/2015) (red: Jens-Christian Smeby og Molly Sutphen), s. 105–123. Routledge Research in Higher Education. Routledge.
Se omtale av boka på forlagets nettside.
Omtale av Cochrane-oversikt: Diabetes type 2 – er kulturelt tilpasset pasientopplæring effektivt?
Kulturelt tilpasset pasientopplæring gir bedre blodsukkerkontroll hos etniske minoriteter som har diabetes type 2. Slik opplæring øker trolig kunnskap om diabetes og ernæring, samt mestringstro og egenkraftmobilisering (empowerment) hos de som deltar. Det viser en nylig oppdatert systematisk oversikt fra Cochrane-samarbeidet.
Forfattere: Fønhus MS, Munthe-Kaas HM, Annhild Mosdøl A. (2014)
Les omtalen på kunnskapssenteret.no
User involvement as sharing knowledge – an extended perspective in patient education
Forfattere: Anita Strøm og May Solveig Fagermoen
Journal of Multidisciplinary Healthcare (2014).7, 551–559
Les artikkelen på dovepress.com
Health care professionals’ perspectives of the experiences of family caregivers during in-patient cancer care
Forfatterel: M. Ekstedt, U. Stenberg, M. Olsson and CM. Ruland
Journal of Family Nursing (2014): 20 462-486. doi: 10.1177/1074840714556179.
Les sammendrag på ncbi.nlm.nih.gov
Una Stenberg jobber som forsker ved NK LMH
Knowledge and skills needed for patient education for individuals with coronary heart disease: The perspective of health professionals
Forfattere: Margrét H Svavarsdóttir, Árún K Sigurðardóttir og Aslak Steinsbekk
Eur J Cardiovasc Nurs (September 10, 2014). doi:10.1177/1474515114551123
Les artikkelen på cnu.sagepub.com
Likeverd eller dominans? Symbolsk vold på LMS
Forfatter: Ingrid Ruud Knutsen
I Empowerment i helse, ledelse og pedagogikk – nye perspektiver (red. Sidsel Tveiten og Knut Boge). Gyldendal Akademisk. (2014)
Les om boka på gyldendal.no
An evaluation of a self-management program for patients with long-term conditions
Forfattere: Andrew Turner, Joanna K. Anderson, Louise M. Wallace & Claire Bourne
Patient Education and Counseling (2014). doi:10.1016/j.pec.2014.08.022
Les artikkelen på pec-journal.com
Interaction between diabetes specialist nurses and patients during group sessions about self-management in type 2 diabetes
Forfattere: Eva Boströmemail, Ulf Isaksson, Berit Lundman, Ulla H. Graneheim & Åsa Hörnsten
Patient Education and Counseling (2014). 94 (2): 187–192.
Les artikkelen på pec-journal.com
Prioritising person-centred care. Supporting self-management.
Summarising evidence from systematic reviews.
National Voices. People shaping health and social care.
Fra pasientorganisasjonen National Voices (2014)
Les mer og last ned pdf-er fra nationalvoices.org.uk
The making of ‘professional amateurs’: Professionalizing the voluntary work of service user representatives.
Acta Sociologica (2014). 57 (4): 325-340.
Forfattere: Tone Alm Andreassen, Eric Breit og Sveining Legard
Gå til tidsskriftet
Kronikk: For mye vekt på forskning i korte profesjonsutdanninger?
Det er fastsatt ved lov at høyere utdanning i Norge skal være forskningsbasert. I korte profesjonsutdanninger er det imidlertid ifølge kronikkforfatterne særlig uklart hva dette bør bety i praksis. De stiller spørsmål ved om det er realistisk og fornuftig at så stor vekt legges på forskningsinnholdet i disse utdanningene som det gjøres i lovteksten og i den offentlige debatten.
Forfattere: Svein Kyvik Forsker NIFU og André Vågan, seniorforsker NK LMH
Les kronikken på fpol.no
Body, participation and self transformations during and after in-patient stroke rehabilitation.
Scandinavian Journal of Disability Research (2014)
Forfattere: Cathrine Arntzen, Torunn Hamra og Tove Borg
Les artikkelen på tandfonline.com
Forutsetninger for pårørendeinvolvering i sykehjemstjenesten
Engelsk tittel: Informal carer involvment in nursing homes – necessary condition.
Vård i Norden (2014). 3:9-13.
Forfattere: Anne Norheim og Rita Sommerseth
Utdrag fra sammendrag
Aim: This article illuminates informal carers experiences of conditions necessary to involve themselves in collaboration with staff in nursing homes. Findings: The results revealed that good communication, relationships and resources were a prerequisite for collaboration and involvement. The family members described the importance of being “seen” by the staff, but most of them deplored the lack of specific and professional information based on their individual needs. There also appeared to be a need for a clarification of roles between staff and family members to clarify what they expect from each other as a prerequisite for cooperation.
Conclusion: It is required with a change in attitudes among staff to create an individual approach for informal carer involvement. Such change in attitudes may take place through systematic use of information, with time to listen to the stories told by the carers, and through that meet their needs. At the same time lack of resources and a high turn-over may influence the possibility of availability and continuity.
Gå til tidsskriftet (krever innlogging)
The contribution of social networks to the health and self-management of patients with long-term conditions: a longitudinal study.
Les sammendrag på PubMed (der er det lenke til hele artikkelen)
The effects of health coaching on adult patients with chronic diseases: A systematic review
Les sammendrag på PubMed (der er det lenke til hele artikkelen)
Personer med sykelig overvekt hadde økt mestringsforventning og selvfølelse etter pasientkurs
Studien viser at deltakernes mestringsforventning og selvfølelse økte betydelig ett år etter fullført Startkurs.
Forfattere: May Solveig Fagermoen, Katherine Bevan, Anne-Cathrine Berg, Eva Bjørnsborg, Christine Mathiesen, Helene Gulbrandsen, Anne Lise Hustadnes og Anita Strøm
Les artikkelen på sykepleien.no
Family Caregivers of Cancer Patients: Perceived Burden and Symptoms During the Early Phases of Cancer Treatment
Una Stenberg, forsker ved NK LMH, er førsteforfatter.
Les artikkelen på tandfonline.com