|
Temamåned vel overstått
|
|
Vår temamåned om brukermedvirkning er rundet av. Vi har vært heldige og fått lov til å dele noen av alle de gode erfaringene som gjøres rundt omkring i hele landet.
|
|
|
|
|
|
De er bærere av håp
|
|
Sunnaas sykehus har siden tidlig på 90-tallet hatt erfaringskonsulenter ansatt. De fungerer som troverdige og viktige rollemodeller som innehar erfaring og kan gi håp om god livskvalitet på tross av et liv med skade.
|
|
|
|
|
|
Ny pod: Betydningen av brukermedvirkning
|
|
Når brukere og fagpersoner samarbeider om å utvikle tjenester, finner vi i forskningen at det kan gi gevinster utover den enkelte tjenesten det samarbeides om. Hør mer om dette i ny podkast-episode.
|
|
|
|
|
|
Helseklynge – arena for brukarmedverknad
|
|
For å møte framtida sine behov for helsetenester gjekk store helsefaglege miljø i Bergensområdet i 2016 inn som samarbeidspartnarar i Alrek helseklynge. Eit rådgjevande brukarpanel vart raskt ein sentral del av klynga.
|
|
|
|
|
|
Filmatisering av brukerinnlegg
|
|
Hva gjør man når man har et ønske om å samarbeide videre med en erfaren bruker som skal flytte til et annet sted i landet? Ved Nordlandssykehuset (NLSH) var det nettopp dette spørsmålet som sparket i gang et prosjekt med mål om å filmatisere et brukerinnlegg.
|
|
|
|
|
|
Bærekraftig brukermedvirkning
|
|
Hvordan gjøre brukermedvirkning til en naturlig del av organisasjonskulturen? Her kan du høre hvilke erfaringer de har gjort seg ved fem sykehus i Danmark.
|
|
|
|
|
|
Første brukerkurs ved Nordlandssykehuset
|
|
Brukermedvirkning i praksis krever kompetanse, både hos helsepersonell, brukerrepresentanter og ledelse. Ved Nordlandssykehuset har de nå gjennomført sitt første kompetansehevende kurs for brukermedvirkere.
|
|
|
|
|
|
Har vi alle våre mestringsspor?
|
|
Gjennom livet bærer vi ulike hatter som gir oss erfaringer og ulikt perspektiv. Hva er betydningen av våre ulike ståsteder? I podkast-episode 5 hører du programleder Hilde fortelle om egne oppdagelser på sin reise.
|
|
|
|
|
|
Hva er viktig?
|
|
Å medvirke betyr å bli hørt, tatt på alvor og inkludert. Dette er en forutsetning for å oppleve mestring. Hva som er viktig for den enkelte, er nøkkelen til gode tjenester og tilbud.
|
|
|
|
|
Forskningsnytt
Trenger du tips til litteratur? Vi oppdaterer jevnlig våre nettsider med lenker til forskningsartikler, nye master- og doktorgrader og nyhetssaker om forskning av relevans for lærings- og mestringsfeltet.
|
|
|
|
|
|