Lenker
![]() |
Hjem-skole-samarbeid: Den utfordrende samtalen (video 16:18) Både skole og foreldre kan oppleve situasjoner og samtaler som er vanskelige. Denne filmen tar for seg en konkret situasjon der en gutt ikke trives og uteblir fra undervisningen. www.skoleipraksis.no |
![]() |
Hjem-skole-samarbeid: Hvorfor er det viktig med et godt samarbeid mellom hjem og skole? (video 3:15) Barna tilbringer mye tid i barnehage og skole. For at barns liv skal henge sammen og være en helhet, er det derfor viktig at de voksne rundt barna samarbeider slik at barna møter de samme holdningen. www.skoleipraksis.no |
![]() |
Hjem-skole-samarbeid: Hvordan få til et bedre samarbeid mellom hjem og skole? (video 4:47) Opplæringsloven og Kunnskapsløftet gjør det klart at foreldre har medvirkning i skolen, men hva ligger egentlig i dette begrepet? www.skoleipraksis.no |
![]() |
Hjem-skole-samarbeid: Hvilke forventninger har foreldrene til skolen? 3:12 I skolens formålsparagraf står det at opplæringen skal skje i forståelse og samarbeid med hjemmet, men hva betyr dette i praksis? Hva skal hjem og skole samarbeide om? www.skoleipraksis.no |
![]() |
Hjem-skole-samarbeid: Hva kan skolen forvente av foreldrene? (video 2:53) Undersøkelser viser at foreldre ofte er usikre på hva skolen forventer av dem. Derfor er det viktig å avklare dette på forhånd slik at både hjem og skole har realistiske forventninger til samarbeidet. www.skoleipraksis.no |
![]() |
Hjem-skole-samarbeid: Når tilliten blir borte (video 11:39) I skolen er det uunngåelig at det noen ganger oppstår konflikter. Denne filmen viser kommunikasjonen mellom kontaktlærer og elev i en konfliktsituasjon og den umiddelbare oppfølgingen av situasjonen. www.skoleipraksis.no |
![]() |
Hjem-skole-samarbeid på videregående skole (video 10:25) 1. august 2010 trådte det i kraft nye regler for hjem-skole-samarbeidet i videregående skole. Blant annet skal skolen holde kontakt med foreldrene til elever som ikke er myndige gjennom hele opplæringen. www.skoleipraksis.no |
Litteratur
- «Pårørende en ressurs» IS-1512 Veileder om samarbeid med pårørende innen psykiske helsetjenester utgitt av Helsedirektoratet 2008
- Pårørende – en ressurs PowerPoint-presentasjon av veilederen i kortversjon
- Davis, Hilton (1995) Rådgiving til foreldre med kronisk syke og funksjonshemmede barn, Ad notam Gyldendal Rådgivning til foreldre med kronisk syke og funksjonshemmede barn
- Berg, B & Strøm, A. (2012) Et annerledes og ensomt foreldreskap. Fontene Forskning 1/12, s. 56-68
- Gry Mette D. Haugen, Marianne Hedlund og Christian Wendelborg, (2012), Det går ikke an å bruke seg sjøl både på retta og vranga, Mangfold og inkludering, NTNU Samfunnsforskning AS «Det går ikke an å bruke seg sjøl både på retta og vranga» Gry Mette D. Haugen, Marianne Hedlund og Christian Wendelborg, Om helsebelastning, sårbarhet og forebygging i familier med barn med funksjonsnedsettelse. Rapporten belyser følgende to hovedtema; (1) hvilke barrierer og hindringer møter familiemedlemmer i familier med barn med funksjonsnedsettelse, og (2) hvilke tiltak og strategier oppleves som hjelpsomme
- Davis, Hilton, (1995), Rådgivning til foreldre med kronisk syke og funksjonshemmede barn, Ad notam Gyldendal «Rådgivning til foreldre med kronisk ske og funksjonshemmede barn», Hilton Davis, norsk utgave 1995. ”Denne boken tar utgangspunkt i autonomibegrepet – den enkelte må selv få være med å definere, å påvirke og å velge hva som er den beste veien for seg og sine[ ……]vi som fagfolk legger premissene til rette for de valg familien treffer, eventuelt ikke treffer, respekterer disse og prøver å styrke evnen til å ta avgjørelser og fremme mestring ved å klargjøre mål og delmål[…….”]
- Singer, G.H.S, Ethride, B.L. and Aldana, S.I (2007): Primary and secondary effects of parenting and stress management interventions for parents and children with development disabilities: A meta-analysis. Mental retardation and development disabilities. Research reviews 13, 357-369,
- Wray & Maynard, (2008) -Specialist cardiac services: What do young people want? Cardiology in the Young 18(6):569-574.
- Kyngäs, H.A., Kroll, T. og Duffy, M.E. (2000). Compliance in Adolescents With Chronic Diseases: A Review. Journal of Adolescent Health, 26: 379 388.
- Bunkholdt, V. (2000). Utviklingspsykologi. Oslo: Universitetsforlaget.
- Rhee, H., Belyea, M.J., Ciurzynski, S. og Brasch, J. (2009). Barriers to asthma self-management in adolescents: Relationship tol psychosocial factors. Pediatric Pulmonology, 4(2): 183 191.