Lenker
- ”You´re Welcome quality criteria. Making health services young people friendly”, utgitt av Department of Health, UK, 2007
- Barnläkaren nr 1/2010,Tema:Ungdomsmedicin
- Brukermedvirkning
- Effektiv og god kommunikasjon med unge og deres familier
Euteach - Ungdomsvennlig helsetjenester
Euteach
Litteratur
- Christie, D. and Viner, R (2005), Adolescent development., BMJ Publishing Group Ltd. p. 301-304
- Haavet, O.R., m fl, (2005) Ungdomsmedisin, Universitetsforlaget
- Fagermoen, M.S./ Lerdal, A (red) 2011 – “Læring og mestring”, kap Rajka, K.L.G “Bare du ikke ligner læreren min!” Gyldendal akademiske
- Olafsen, F. m fl.(2012) Kartlegging av ungdomsvennlig helsetjeneste på barneavdelingene, Paidos 30 (3 s. 182-184
- Olaisen, K. (2012) Utviklingsfremmende samtaler med ungdom, samhandling på tvers, Kommuneforlaget
- Kelly, K.B. (1998) Ungdomsmedicin. Liber, Stockholm
- Kulig, J. (2000). Advances in medical management of asthma, headaches and fatigue. The Medical Clinics of North America, 84(4): 829 850.
- Kyngäs, H., Hentinen, M. og Barlow, J.H. (1998). Adolescents’ perceptions of physicans, nurses, parents and friends: help or hindrance in compliance with diabetes self-care? Journal of Advanced Nursing, 27: P. 760 – 769.
- Kyngäs, H.A., Kroll, T. og Duffy, M.E. (2000). Compliance in Adolescents With Chronic Diseases: A Review. Journal of Adolescent Health, 26: 379 388.
- Rajka, L.-G.K. (2011). «Når jeg har vært innlagt her på Barnesenteret så har det vært bra – jeg har hatt noen fine år her». Tidsskrift for barnesykepleiere,1 s. 20–22.
- Ruud, A.K. (2011) «Hvorfor spurte ingen meg?» Gyldendal akademiske
- Rønhovde, L.I. (2010). Og noen går det trill rundt for! – om hjernen, tenåringer og pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Suris, J.C., P.A. Michaud, and R. Viner, (2004) The adolescent with a chronic condition. Part I: developmental issues. British Medical Journal,. 89(10): p. 938-42.