
En evaluering viser at læringsutbyttet ved digitale kurs i helsepedagogikk øker når en erfaren bruker medvirker, og når deltakerne opplever digital trygghet.
Nasjonale digitale kurs i helsepedagogikk
- Fire kurs i perioden 2023–2025
- Totalt 436 deltakere
- Deltakerne kom fra alle helseregioner, men flest fra Helse Sør-Øst RHF
- 50% svarte på evalueringsskjemaene som ligger til grunn for denne oppsummeringen
- Arrangør: Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH)
Nasjonal kompetansetjeneste for læring innen helse (NK LMH) arrangerte i perioden 2023 –2025 nasjonale heldigitale kurs i helsepedagogikk. Kursvirksomheten kom som følge av pandemien og et ønske om å være mer tilgjengelig for flere fagpersoner på tvers av regioner. Både deltakernes og kursledernes evalueringer har nå blitt oppsummert. Resultatene er publisert i en fagartikkel i Sykepleien.
Artikkelen konkluderer med at digitale kurs kan styrke helsepedagogisk kompetanse i hele landet, men at det krever målrettet arbeid for å å skape et trygt digitalt rom og legge til rette for erfaringsdeling.
Evalueringen peker på tre konkrete forhold som styrker læringsutbyttet: 1) aktiv medvirkning fra erfarne brukere som deler konkrete pasient- eller brukeropplevelser, 2) tiltak for å skape digital trygghet og 3) variasjon i undervisningsformer for å holde deltakere engasjerte.
Forfatterne av artikkelen understreker at det å skape digital trygghet krever systematisk arbeid over tid. De skriver:
«Vi jobbet bevisst og kontinuerlig med å skape et trygt kursrom der deltakerne følte seg sett og ivaretatt. For å bli kjent på forhånd brukte vi ulike kanaler som Canvas og e-post. Under kursene møtte vi deltakerne med navn og tilhørighet når de logget inn eller skrev i chatten. Vi viste forståelse for ulik grad av deltakelse – for eksempel hvis noen ikke ønsket eller kunne ha kameraet på. Samtidig var vi åpne og personlige og delte egne erfaringer og små historier, også om tekniske utfordringer med å holde digitale kurs.»






