Helsepedagogikk

Term

Bokmål: Helsepedagogikk
Nynorsk: Helsepedagogikk

Forklaring

Begrepet helsepedagogikk forstås av flere som det å anvende pedagogiske prinsipper og verktøy for å fremme læring, mestring og helse hos brukere og pasienter som har helseutfordringer og deres pårørende.

Referanser
Helse Vest RHF (2015), Helse Sør-Øst RHF (2013), Helse Nord RHF (2013), Helse Midt-Norge RHF (2012), Grabowski m.fl (2010)

Merknad

Hvordan helsepedagogikk defineres er ofte knyttet til hvordan begrepene helse og pedagogikk forstås hver for seg og i sammenheng med fagtradisjon og yrkesområde. Begrepet kom opprinnelig fra sykepleiefaget (Christiansen 2013; Tveiten 2001). Da det første lærings- og mestringssenteret ble etablert ved Aker sykehus i 1997, ble det tatt i bruk også innen fagområdet læring og mestring innen helse (Hopen, 1999).

Med utgangspunkt i fagområdet læring og mestring, forstår Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) helsepedagogikk som bruk av pedagogiske virkemidler for å bidra til at personer som har langvarige helseutfordringer og deres pårørende kan få økt kunnskap om egen situasjon og bli styrket i mestring av det å leve med slike utfordringer. Denne forståelsen av helsepedagogikk er basert på et bredt og positivt helsebegrep hvor helse ses på som en ressurs og en evne til å mestre hverdagens krav, og ikke utelukkende som fravær av sykdom og gode levevaner (Langeland 2012; Jensen 2009 Hjort 1995; WHO 1986). Dette helsebegrepet relateres til en deltaker- og handlingsorientert pedagogikk. NK LMH forstår pedagogikk som formidling, undervisning og veiledning som skaper interesse og motivasjon, og som legger til rette for at deltakere, i samarbeid med fagpersoner, kan utvikle ny kunnskap og handlingskompetanse (Jensen 2009; Wistoft 2009; Ekeland & Heggen 2009).

Innen fagområdet læring og mestring anses det likeverdige samarbeidet mellom fagpersoner og brukerrepresentanter i planlegging, gjennomføring og evaluering av gruppebaserte lærings-og mestringstilbud som et sentralt pedagogisk virkemiddel.

Utdypning

En utdypning om helsepedagogikk, sammen med en fullstendig referanseliste, finner du i dette pdf-dokumentet.

Skrevet av Andrè Vågan, seniorforsker ved NK LMH og Ann Britt Sandvin Olsson, spesialrådgiver ved NK LMH.

Fyll ut skjemaet for å stille oss spørsmål, komme med innspill eller kommentarer. Vi svarer vanligvis i løpet av en arbeidsuke. Din tilbakemelding bidrar til at vi kan fortsette å forbedre innholdet på nettsiden vår.

"*" obligatorisk felt

  • Publisert: 15. mars 2013.
  • Sist oppdatert: 16. november 2018.