Publisert

Guide for evaluering av tilbud

Hvordan måle eller evaluere lærings- og mestringsaktivitet? Vi har nylig oversatt og oppsummert en evalueringsguide fra England som tar deg godt på vei i dette arbeidet.

Klikk på bildet for å laste ned guiden.

Ved NK LMH får vi stadig henvendelser om hvordan man kan måle eller evaluere lærings- og mestringsaktivitet. Behovet signaliseres fra både brukere og utøvere av ulike helsetjenester i både kommune- og spesialisthelsetjenesten. NHS (National Health System) England publiserte i 2021 en intuitiv og nyttig evalueringsguide, som vi har valgt å oversette og oppsummere på norsk. Her finner du gode tips til hvordan du bør gå frem og hva som er viktig å tenke gjennom før man kaster seg inn i evalueringen.

– Vi håper guiden kan være til nytte og et godt utgangspunkt for fagpersoner som skal i gang med eller videreutvikle prosjekter der evaluering inngår, sier Marita Sporstøl Fønhus. Hun er seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) og har ledet arbeidet med å oversette og tilpasse evalueringsguiden til norsk.

– Vi tar veldig gjerne imot innspill, ris og ros slik at dette produktet kan videreutvikles og forbedres, avrunder Marita.

Her finner du evalueringsguiden.

  • Publisert: 31. januar 2025.
  • Sist oppdatert: 31. januar 2025.