NK LMH har nylig sendt inn høringsinnspill til Nasjonal veileder for prioriteringer i kommunale helse- og omsorgstjenester og Revisjon av av felles kompetansemål (FKM) for leger i spesialisering.
Begge høringsinnspill er sendt inn til Helsedirektoratet og hadde frist 15. november.
Prioriteringsveileder for kommunene
Utkastet til prioriteringsveileder som Helsedirektoratet har utarbeidet på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet, har til hensikt å beskrive hvordan prinsippene for prioriteringer kan operasjonaliseres og anvendes i kommunale helse- og omsorgstjenester, på ulike nivåer og i ulike beslutningssituasjoner.
NK LMHs hovedinnvendinger er at det bør tydeliggjøres at dette er en prosessveileder og ikke en beslutningsveileder, samt at den fungerer dårlig som veileder for prioriteringer på klinisk nivå. Veilederen fremstår primært som en veileder for kommunale ledere knyttet til strategi og planarbeid. For helsepersonell og saksbehandlere fungerer den mest som et dokument som presenterer prioriteringskriteriene og logikken som ligger bak prioriteringsprosessene. Veilederen guider i liten grad prioriteringsbeslutninger på individnivå. Det bør tydeliggjøres at den primære målgruppen er ledere.
Felles kompetansemål for leger i spesialisering
NK LMH har også gitt innspill til Helsedirektoratets revidering av felles kompetansemål (FKM) for leger i spesialisering. Bakgrunnen for revisjonen er tilbakemeldinger fra tjenesten om at det per i dag foreligger et for stort omfang av læringsmål som fører til manglende integrering av FKM i det daglige arbeidet.
Overordnet ser NK LMH svært positivt på at læringsmålene inkluderer «Kommunikasjon, samvalg og helsekompetanse» og «Opplæring av pasienter, pårørende og samarbeidspartnere». Dette er svært viktige kompetansemål og avgjørende for utdanning av leger som skal bidra til økt læring, mestring og helsekompetanse blant pasienter, brukere og pårørende. Våre tilbakemeldinger handler om tydeliggjøring av kompetansemålene, slik at de blir mer forståelige og slik at legenes pedagogiske oppgaver i helsetjenesten kommer tydeligere frem.