Positiv effekt og personlig utbytte er funn du kan lese om i den nylig publiserte forskningsartikkelen om nytte og effekt av lærings- og mestringstilbud. Resultatene fremkommer av en litteraturstudie ved NK LMH.
Som fagperson i en kommune eller sykehus som skal drive lærings- og mestringstilbud kreves det i dag at man kontinuerlig holder seg oppdatert på og tar i bruk tilgjengelig kunnskap. Hvor enkelt er dette i praksis?
For å kunne jobbe kunnskapsbasert er det nødvendig å dokumentere kvalitet og kontinuerlig evaluere og videreutvikle tilbud. Nettopp behovet for dokumentasjon av nytteverdi og effekt av deltakelse i gruppebaserte lærings- og mestringstilbud er bakgrunnen for at NK LMH i 2014 etablerte en prosjektgruppe som har gått gjennom forskningen på dette feltet. Nå har resultatene blitt oppsummert og publisert i tidsskriftet Patient Education and Counseling. Du finner forskningsartikkelen her.
Hovedfunn
Formålet med denne litteraturgjennomgangen har vært å se på hva effektene av gruppebaserte lærings- og mestringstilbud er, samt hvordan deltakerne beskriver personlig utbytte av å delta i gruppebaserte lærings- og mestringstilbud.
Sett i lys av deltakernes erfaringer hadde lærings- og mestringstilbud størst betydning for det som handler om:
- Gjensidig støtte og læring
- Håp for framtiden
- Livskvalitet og håndtering av helseutfordringer
- Egen mestring
- Brukermedvirkning
Når det gjelder effekt viser resultatene at lærings- og mestringstilbud har vært spesielt nyttig for tilegnelse av kunnskap, bevisstgjøring om ivaretakelse av egen helse, samt en positiv opplevelse av gjensidig støtte og håp.
Metode
I studien ble det gjennomført systematiske litteratursøk i en rekke databaser for å dekke både nasjonal og internasjonal forskning innen dette området. Metoden som ble benyttet (Scoping review) åpnet for å sammenligne resultater fra både studier med ulik metode og ulikt design. På denne måten sikret man seg et bredere resultat.
Det ble imidlertid definert noen kriterier som de ulike studiene måtte oppfylle for å kunne inkluderes i analysen. Studiene som ble inkludert måtte ha undersøkt nytteverdi av tilbud som ligner mest mulig på et lærings- og mestringstilbud, slik vi kjenner de fra Norge. Det innebærer at tilbudene omhandler det å leve med en helseutfordring, at tilbudene er utviklet, gjennomført og evaluert med brukermedvirkning, inkluderer erfaringsdeling mellom deltakerne og kan foregå både i regi av kommune og sykehus.
Totalt var det 47 studier som oppfylte inklusjonskriteriene, og av disse var det 12 studier som var gjennomført i Norge. Studiene hadde flere kvinner enn menn som deltakere, med en gjennomsnittsalder på 55,2 år. Litteraturgjennomgangen viste at det er gjennomført flest slike studier innen psykisk helse og diabetes, og i mange av studiene hadde man rekruttert deltakere på tvers av diagnoser.
Denne litteraturgjennomgangen gjenspeiler bredden i forskningen, og resultatene likeså.
Gjennomgangen gir verdifull kunnskap fra ulike studier der forskningsresultatene utfyller hverandre godt. Likevel må det presiseres at dette er et forskningsfelt hvor behovet for å forske videre er stort.
Dersom du ikke har tilgang til fulltekst-versjon av artikkelen, send gjerne en mail til una.stenberg[at]mestring.no. Husk å bytte ut [at] med @ for å få sendt e-posten dersom du klikker på e-postadressene våre under når du skal sende e-post til oss.
Relevante lenker:
- Forskningsartikkelen: A scoping review of the literatur on benefits and challenges of participating in patient education programs aimed at promoting self-management for people living with chronic illness
- Tidligere artikkel på mestring.no: Litteraturgjennomgang godt i gang
Tekst: Una Stenberg og Cecilia Sønstebø