Forskningsnytt

Her lenker vi til nye forskningsartikler, både enkeltstudier og systematiske oversikter, nye master- og doktorgrader og nyhetssaker om forskning av relevans for lærings- og mestringsfeltet.

Tips oss

Har du tips til artikler vi bør lenke til?
Send e-post til seniorforsker André Vågan andre.vaagan[at]mestring.no  (bytt ut [at] med @ for å sende e-post).

Se også forskningsartikler, master- og doktorgrader omtalt fra 2010 til våren 2014.

André Vågan

 

Passer gruppebaserte lærings- og mestringstilbud for alle med diabetes type 2?

Forfattere Knutsen, IR, Bossy, D, Foss, C
Sykepleien forskning, publisert 24.01.2017

Knutsen, Bossy og Foss har publisert en tverrsnittstudie av deltakelse og kjennetegn på personer som ikke har deltatt på gruppebaserte lærings- og mestringstilbud for personer som har diabetes 2. Tidligere studier har vist at personer som i liten grad følger anbefalinger om livsstilsendring og har lav sosioøkonomisk status er underrepresentert i gruppebaserte tilbud. Resultatene bekrefter tidligere studier om skjev rekruttering og viser til behov for å utvikle alternative tilbud for å nå flere grupper av befolkningen. Les artikkelen her.


Health education competence, self management.

Forfattere: Vågan, A, Eika, K, Skirbekk, H
Sykepleien forskning, publisert 24.04.2017

Vågan, Eika og Skirbekk har gjort en systematisk kunnskapsoversikt over studier av helsepedagogisk kompetanse. Studien er nylig oversatt til engelsk. Helsepedagogisk kompetanse til fagpersoner som gir lærings- og mestringstilbud for personer med langvarige helseutfordringer er i liten grad omtalt og diskutert, verken i nordisk eller i internasjonal forskningslitteratur. I litteraturoversikten har forfatterne inkludert både kvantitative og kvalitative studier og en systematisk litteraturoversikt. Studiene beskriver seks kompetanseområder som viktige for at helsepersonell skal kunne gi pasienter og brukere et godt utbytte av lærings- og mestringstilbud. Disse kompetanseområdene er: kunnskaper og ferdigheter knyttet til gruppeledelse, sykdom og diagnose, kommunikasjon, mestring og mest ringsstrategier, pedagogikk, samt personlige egenskaper og holdninger. Studiene er av varierende kvalitet. I studiene fremheves helsepedagogisk kompetanse som avgjørende for at pasienter og brukere skal kunne få utbytte av lærings- og mestringstilbud. Det er likevel behov for mer forskning av høy kvalitet for ytterligere å styrke kvaliteten på helsepedagogiske opplæringstiltak og utdanning av studenter, fagpersoner og brukerrepresentanter. Les hele artikkelen her.


Adolescents´s experiences of complex persistent pain.

Forfattere: Sørensen, K & Christiansen, B
Scandinavian Journal of Pain, mars 2017, Volume 15: 106-112.

Kronisk smerte er et utbredt fenomen hos ungdom. Ungdom med kronisk smerte opplever gjerne også høyere grad av stress, angst og søvnforstyrrelser sammenlignet med andre unge. Sørensen og Christiansen har gjort en kvalitativ studie som undersøker unges erfaringer (12-19 år) med kronisk smerte, og hvordan det påvirker hverdagslivet. Resultatene viser at disse unge og unge voksne ikke bare erfarer sterke fysiske smerter, men også mindre grad av emosjonell velvære, sosial isolasjon og vanskeligheter med å få hverdagen til å fungere, samtidig som de forsøker å leve et så normalt liv som mulig. Forfatterne oppfordrer helsepersonell til å få mer kunnskap og forståelse for konsekvensene av langvarige smerter for barn og unge. Les sammendraget her.


Anxiety and depression symptoms among women attending group-based patient education courses for hereditary breast and ovarian cancer.

Forfattere: Listøl, W, Høberg-Vetti H, Eide GE, Bjorvatn C
Hereditary Cancer in Clinical Practice, januar 2017. doi: 10.1186/s13053-016-0062-5

Wenche Listøl og kollegaer i Bergen publiserte nylig en studie om nytten av et gruppebasert undervisningstilbud til kvinner med påvist genfeil i BRCA1/2 (de såkalte brystekreftgenene) hva gjelder blant annet symptomer på angst og depresjon. Ifølge Listøl opplever kvinner med påvist genfeil seg alene om å fatte beslutninger om kirurgi, og flere etterlyser oppfølging etter påvist mutasjon. Det finnes dessuten få organiserte tilbud. I denne studien undersøker de opplevd nytte av å delta på et gruppetilbud. Resultatene av studien viser blant annet at kvinnene er tilfredse med tilbudet og at det gir viktig støtte til det å fatte egne vanskelige beslutninger. De konkluderer med at tilbudene kan være et verdifullt supplement til tradisjonell genetisk veiledning.  Les hele artikkelen her.


Effectiveness of disease-specific self-management education on health outcomes in patients with chronic obstructive pulmonary disease. An updated systematic review and meta-analysis

Forfattere: Wang T, Tan JY, Xiao LD, Deng R.
Patient Education & Counselling, mars 2017, doi: 10.1016/j.pec.2017.02.026

Denne studien oppsummerer forskning på effekter av pasientundervisning (self-management education, SME) på helsemessige og helseøkonomiske utfall blant personer som har kols. 24 randomiserte kontrollerte studier er inkludert i oppsummeringen; de fleste fra Storbritannia, Nederland, New Zealand og USA. Resultatene av gjennomgangen viser effekter av SME på blant annet livskvalitet og antall sykehusinnleggelser, men finner lite dekning for å påpeke effekter på lungefunksjon og dødelighet. Forfatterne av studien argumenter for at SME er et nyttig tiltak for å forbedre livskvalitet og sykdomsspesifikk kunnskap hos pasienter som har KOLS, og oppfordrer til å integrere pasientundervisning i helhetlige pasientforløp. Les sammendraget her.


Pasientopplæring i psykisk helsevern nytter, nyhetsartikkel fra 2. februar 2016 om følgende artikler:

Twelve months effect of self-referral to inpatient treatment on patient activation, recovery, symptoms and functioning: A randomized controlled study.

Forfattere: Moljord IE, Lara-Cabrera ML, Salvesen Ø, Rise MB, Bjørgen D, Antonsen DØ, Olsø TM, Evensen GH, Gudde CB, Linaker OM, Steinsbekk A, Eriksen L.
Patient Education & Counselling, januar 2017, doi: 10.1016/j.pec.2017.01.008
Les hele artikkelen her.

Short-term effects of a peer co-led educational programme delivered before mental health treatment: A randomised controlled trial.

Forfattere: Lara-Cabrera ML, Gjerden M, Gråwe RW, Linaker OM, Steinsbekk A.
Patient Education & Counselling, juli 2016, Volume 99, Issue 7, Pages 1257–1261
Les hele artikkelen her.

The effect of a brief educational programme added to mental health treatment to improve patient activation: A randomized controlled trial in community mental health centres.

Forfattere: Lara-Cabrera ML, Salvesen Ø, Nesset MB, De las Cuevas C, Iversen VC, Gråwe RW.
Patient Education & Counselling, mai 2016, Volume 99, Issue 5, Pages 760–768
Les hele artikkelen her.

Psychometric properties of the Patient Activation Measure-13 among out-patients waiting for mental health treatment: A validation study in Norway.

Forfattere: Moljord IE, Lara-Cabrera ML, Perestelo-Pérez L, Rivero-Santana A, Eriksen L, Linaker OM.
Patient Education & Counselling, november 2015, Volume 98, Issue 11, Pages 1410–1417
Les hele artikkelen her.


Parenting a child with chronic illness as they transition into adulthood: A systematic review and thematic synthesis of parents´experiences.

Forfattere: Heath G, Farre A, Shaw, K
Patient Education & Counselling, Volume 100 (1), side 76-92, 2017

Denne studien oppsummerer forskning på pårørendes erfaringer og roller knyttet til barn og unges langvarige helseplager og overgangen til en mer selvstendig tilværelse som ung voksen med kronisk sykdom eller funksjonsnedsettelse. Forfatterne har gjort systematiske søk etter forskning på foreldres oppfatninger og erfaringer i fem databaser. 32 kvalitative studier fra seks land er inkludert i denne kunnskapsoversikten. Resultatene av gjennomgangen peker på flere viktige elementer. For det første erfarer foreldre det å være pårørende som en trinnvis prosess, med en gradvis overføring av ansvar for barnas helse fra dem selv til barna eller ungdommene. Denne prosessen er blant annet avhengig av foreldrenes syn på barnas kompetanse, utvikling og helse.  For det andre opplever foreldre at bistanden fra hjelpeapparatet i overgangen mellom pediatrisk til voksenorientert helsetjeneste er mangelfull, noe som medfører stress, bekymring og usikkerhet rundt egen rolle. Funnene tilsier at foreldrene kan være avgjørende ressurser i overgangen mellom tjenestene og i unges utvikling av kompetanse til å håndtere egen livssituasjon. Samtidig kan en for sterk involvering være til hinder for de unge i å utvikle selvstendighet. Forfatterne konkluderer med at det å utvikle en god forståelse for foreldrenes perspektiv og erfaringer, samt klargjøre pårørendes og fagpersoners roller, er viktig for å skape gode overganger, både for unge voksne og for deres pårørende. Les artikkelen her.


Hva karakteriserer et godt kurs i helsepedagogikk? – En fokusgruppeundersøkelse med bruker som medforsker

Forfattere: Tveiten S, Zlatanovic T, Davidsen LS, Hofset MK, Schwencke J, Størk W, Trudvang HK
Nordisk sygeplejeforsking 04/2016 (Volum 5) side 327-341.

Sidsel Tveiten og medarbeidere har nylig publisert en studie om hva som kjennetegner et godt kurs i helsepedagogikk, belyst gjennom kvalitative intervjudata. De har gjort fokusgruppeintervju med fagpersoner og brukere om deres erfaringer fra et 5-dagers kurs, som ble utviklet i et samarbeid mellom et sykehus, to kommuner og en høyskole. Resultatene viser blant annet at det å gi rom for refleksjon og erfaringsutveksling blant kursdeltakerne, vektlegge sammenhenger mellom teori og praksis og det å involvere brukere og brukerstemmen på kurs i helsepedagogikk, gir et godt utbytte. Deltakerne pekte dessuten på at kurset styrket ferdighetene deres og bidro til positive endringer i deres daglige arbeid med pasienter. Les sammendraget på idunn.no.


Brukermedvirkning og mestring – emner i fremtidens legeutdanning?

Forfattere: Vågan A. og Skirbekk H.
Uniped, Årgang 39 | 4 – 2016

Les hele artikkelen her.

Les også nyhetsartikkel om studien på mestring.no fra 30. november 2016.


Forskningsomtale: Mestringstiltak kan bedre livskvaliteten

Forfattere: Fønhus MS, Dahm KT, Hvinden K
Cochrane. Sykepleien Forskning, oktober.
Les forskningsomtalen her. Cochrane-oversikten som omtalen beskriver kan du lese i Cochrane Library.

Les også nyhetsartikkel på mestring.no fra 4. november 2016.


Physical function and quality of life in women with osteopenia and a healed wrist fracture

Forfatter: Hakestad, K. A.

7. november disputerer Kari Anne Hakestad med en avhandling om effekten av veiledet gruppetrening og pasientundervisning for pasienter med osteopeni (forstadie til beinskjørhet) og ett tidligere håndleddsbrudd. Treningen og pasientundervisningen er i tråd med nasjonale og internasjonale retningslinjer. Forskerne fant at treningsprogrammet var gjennomførbart, hadde ingen komplikasjoner og hadde høy oppslutning, samt at treningsgruppen økte i muskelstyrke, beinmineraltetthet og balanse. Les mer om avhandling og disputas her.


An overview of training curricula for diabetes peer educators

Forfattere: Nettles A, Belton A
Family Practice, 27, 33-39, 2010

I spesialisthelsetjenesten gis det ofte kurs i helsepedagogikk for brukerrepresentanter, likepersoner og tillitsvalgte i brukerorganisasjoner.  Det finnes imidlertid få studier eller kartlegginger av hvordan slike kurs er utformet, hvordan de kan bidra til kompetanseheving og hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger man mener er viktig at deltagerne utvikler. I denne artikkelen gis det en oversikt over nord-amerikanske kurs og utdanninger for brukere. Brukerkursene er utformet med tanke på at kursdeltagere skal holde mestringskurs, alene eller i samarbeid med fagpersoner. Resultatene fra kartleggingen viser at selv om brukerkursene har ulik lengde, omfang og varighet, er alle opptatte av at deltagerne må få trening i kommunikasjon og formidling, at de må være læringsvillige og at de må være trygge på seg selv. Artikkelen er interessant og kan være nyttig for de som utvikler, gjennomfører og evaluerer kurs i helsepedagogikk for brukere. Les sammendrag av artikkelen her.


Tjenestetilbudet til familier som har barn med funksjonsnedsettelser

Forfatter: Demiri A.S. & Gundersen T.
Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA Rapport 7/2016

NOVA har på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) skrevet en oppsummering av forskning som handler om foreldres opplevelser av offentlige tjenester når foreldrene har barn med funksjonsnedsettelser. Forfatterne har gjennomgått studier publisert i perioden 2009 og frem til 2016 og har med studier fra Norge, Danmark, Sverige, Finland, England, Australia/ New Zealand og Canada. De har også gjennomført intervjuer med 10 foreldre til barn med funksjonsnedsettelser i Oslo og omegn. Funnene viser blant annet forskjeller i tjenester og hvilke omfang de gis i, avhengig av hvilken kommune eller bydel de bor i. I tillegg erfarer mange foreldre at informasjonen om tjenester og hjelpesystemet er mangelfull, tilfeldig og personavhengig. Les kunnskapsoppsummeringen her.


Which Factors Influence Self-Efficacy in Patients with Chronic Inflammatory Polyarthritis?

Forfattere: Grønning K., Bratås O., Steinsbekk A.
Musculoskeletal Care,  2016 juni; 14:77–86, publisert elektronisk 26. aug. 2015

En norsk kvantitativ studie har undersøkt hvilke faktorer som kan føre til økt mestringstro blant pasienter med ledd- og hudsykdommer. 132 voksne pasienter fra St. Olavs hospital deltok i studien. Studien tyder blant annet på at pasientundervisning som fremmer pasienters velvære kan føre til økt tro på mestring av egen sykdom. Les sammendraget på pubmed.gov.


Patient Insights Into the Design of Technology to Support a Strengths-Based Approach to Health Care

Forfattere: Mirkovic J., Kristjansdottir O.B., Stenberg U., Krogseth T., Stange K. C., Ruland C.M.
JMIR Publications, publisert 24. august 2016

I en helt fersk publikasjon har forskerne Mirkovic, Kristiansdottir, Stenberg, Krogseth, Stange og Ruland undersøkt hvilke referanserammer pasienter med langvarige helseutfordringer har til informasjonsteknologi som er designet for å bevisstgjøre styrker og ressurser hos pasienter i møte med helsepersonell. Personer med kroniske smerter, sykelig overvekt og Kols deltok i studien og ga innspill på hva de ønsket av den type informasjonsteknologi og i hvilke kontekster de mente det ville være hensiktsmessig. Studien formidler spennende funn som diskuterer hvordan informasjonsteknologi kan bidra til mer ressurs-fokuserte konsultasjoner med helsepersonell. Les hele artikkelen her.


A scoping review of the literatur on benefits and challenges of participating in patient education programs aimed at promoting self-management for people living with chronic illness

Forfattere: Stenberg U., Haaland-Øverby M., Fredriksen K., Westermann K. F., Kvisvik T.
Patient Education and Counseling, publisert 27. juli 2016
Les sammendraget her.

Lærings- og mestringstilbud – nyttig og effektfulltnyhetsartikkel fra 25. august 2016


Characteristics of nursing studies in diabetes research published over three decades in Sweden, Norway, Denmark and Iceland: a narrative review of the literature

Forfattere: Iversen M.M., Graue M., Leksell J., Smide B.,  Zoffmann V., Sigurdardottir A.K.
Scandinavian Journal of Caring Sciences, 29 August 2015

I 2015 publiserte forskerne Iversen, Graue, Leksell, Smide, Zoffman og Sigurdardottir en omfattende oversikt over hvilken forskning som har blitt gjort på diabetesomsorg i Norge, Sverige, Danmark og Island mellom 1979 og 2009. Det kom frem at forskingen har bidratt til ny kunnskap innenfor mestring av diabetes hos barn, unge og voksne, samt ny kunnskap knyttet til behandling av diabetiske fotsår. Oversikten antyder også hvilken retning forskningen bør ta fremover. Du kan lese mer i Wiley Online Library.


Impact of Type 1 Diabetes on Health-Related Quality of Life Among 8–18-Year-Old Children

Forfattere: Petersson Chr., Huus K., Enskar K., Hanberger L., Samuelson U. & Åkesson K.
Comprehensive Child and Adolescent Nursing, publisert 1. juli 2016

Petersson med kollegaer publiserte nylig resultatene fra en studie hvor de undersøkte hvordan Diabetes påvirker helserelatert livskvalitet hos barn (8-18 år). Forskerne finner at både kjønn og alder spiller inn; jenter rapporterte lavere helserelatert livskvalitet enn gutter og ungdommer rapporterte bekymringer knyttet til fremtiden i større grad enn yngre barn. Resultatene fra denne studien viser også en sammenheng mellom lavere livskvalitet og høyt blodsukkernivå over lenger tid (HbA1c). Les sammendraget her.


Patients’ confidence in coping with arthritis after nurse-led education; a qualitative study.

Forfattere: Grønning Kjersti, Midttun Live, Steinsbekk Aslak
BMC Nursing BMC series, publisert 4. mai 2016

Med bakgrunn i en tidligere studie som undersøkte effekten av læringskurs ledet av sykepleiere for pasienter med kronisk leddgikt, har forfatterne Grønning, Midttun og Steinsbekk sett nærmere på hvordan pasientene selv beskriver egen mestring av sykdommen etter disse læringskursene. Den kvalitative studien viser at en bedre mestringsopplevelse er særlig knyttet til erfaringsutveksling med andre pasienter og muligheten til å lære noe nytt. Les hele artikkelen på biomedcentral.com. 


Are coping strategies and locus of control orientation associated with health-related quality of life in older adults with and without depression?

Forfattere: Helvik, A.-S., Bjørkløf, G. H., Corazzini, K., Selbæk, Laks, J., Østbye, T., & Engedal, K. A.
Archives of Gerontology and Geriatrics. Volume 64, 130-137, mai – juni 2016

En ny studie gjennomført av Helvik med kollegaer som undersøker sammenhengen mellom mestring og helserelatert livskvalitet hos eldre personer (60 år og oppover) med og uten depresjon i Norge.  Les sammendraget på aggjournal.com


Living with chronic illness in adults: a concept analysis

Forfattere: Leire Ambrosio, Juana Maria Senosiain García, Mario Riverol Fernández, Sagrario Anaut Bravo, Sara Díaz De Cerio Ayesa, María Eugenia Ursúa Sesma, Neus Caparrós and Mari Carmen Portillo
Journal of Clinical Nursing (JCN), første gang publisert 6. mai 2015
Les sammendraget på Wiley Online Library.

 Nyttig kunnskap om det å leve med helseutfordringer, nyhetsartikkel fra 2. mai 2016


Patients’ experiences from an education programme ahead of orthopaedic surgery – a qualitative study

Forfattere: Conradsen S., Gjerseth M. M. and Kvangarsnes M.
Journal of Clinical Nursing (JCN), første gang publisert 8. april 2016

Rykende fersk studie av Conradsen og kollegaer fra Volda sjukehus om hvordan pasienter opplever pasientundervisning før kirurgisk behandling. Dette er en kvalitativ studie med dybdeintervjuer av 11 deltakere. Resultatene viser en sammenheng mellom hvor godt orientert pasientene opplever å være i forkant av kirurgi og tilliten de har til avdelingen og den pågående behandlingen.  Les sammendraget på Wiley Online Library.


Negotiating Diet in Networks A Cross-European Study of the Experiences of Managing Type 2 Diabetes

Forfattere: Knutsen I.R., Foss Chr., Todorova E., Roukova P., Kennedy A., Portillo M.C., Regaira E., Serrano-Gil M., Lionis Chr., Angelaki A., Rogers A.
Qualitative Health Research, første gang publisert 28. oktober 2015

Artikkelen har fokus på pasienter fra fem europeiske land og belyser hvordan diett ved type 2-diabetes blir gjenstand for forhandlinger i ulike sosiale nettverk. Studien viser at betingelser i nettverket rundt pasienten påvirker livsstil og muligheter for mestring. Fokuset på nettverk rundt pasientene er ofte oversett i forskning på personer med langvarige helseutfordringer. Les sammendraget på SAGE journals.


Trajectories of self-efficacy in persons with chronic illness: An explorative longitudinal study

Forfattere: Bonsaksen T, Fagermoen May S og Lerdal A
Psychology & Health, Vol. 29 2014, No. 3, 350–364

Bonsaksen, Fagermoen og Lerdal har sammenlignet pasientforløp for personer med sykelig overvekt og Kols, hvor begge grupper har deltatt på gruppebaserte læringsprogram. Forskerne finner at personer med sykelig overvekt ender opp med økt tro på egen mestring, mens personer med Kols får en god mestringsopplevelse med en gang, for så å gradvis miste mestringstroen. Les sammendraget på Taylor & Francis Online.


«Having diabetes shouldn’t stop them»: Healthcare professionals’ perceptions of physical activity in children with Type 1 diabetes.

Forfattere: Quirk H, Blake H, Dee B og Glazebrook Cr
BMC Pediatrics. Publisert 18 juni 2015.

Den britiske studien viser at fagfolk anerkjenner viktigheten av sin rolle i forhold til fysisk aktivitet hos barn med type 1 Diabetes. Studien viser imidlertid at fagfolkene tydelig ser utfordringer med å få oppfylt denne rollen, og den viser til potensialet som ligger i å være klar over disse barrierene i forkant. Les mer på BioMed Central.


Group affiliation in self-management: support or threat to identity?

Forfattere: Bossy D, Ruud Knutsen IA, Rogers A, Foss IC
Health Expectations, An International Journal of Public Participation in Health Care and Health Policy. Publisert elektronisk 12. februar 2016.

Diabetes type 2 blir gjerne forstått som en selvforskyldt livsstilssykdom det forbindes skam med. Det viser en norsk studie gjort i forbindelse med et doktorgradsprosjekt. Studien peker på at ønsket om å delta i gruppebaserte lærings- og mestringstilbud kan henge sammen med om man vil bli forbundet med sykdommen sin eller ikke. Et av funnene i studien er at personer som deltar på gruppebaserte støttetilbud lærer å se seg på selv som mye mer enn en pasient. Les hele artikkelen på Wiley Online Library.


Transition and transfer of adolescents and young adults with pediatric onset chronic disease: The patient and parent perspective

Forfattere: Fernandes SM, O’Sullivan-Oliveira J, Landzberg MJ, Khairy P, Melvine P,  Sawicki GS, Ziniel S, Kenney LB, Garvey KC, Sobota A, O’Brien R, Nigrovic PA, Sharma N og Fishman LN
Journal of Pediatric Rehabilitation Medicine, vol. 7, no. 1, pp. 43-51, 2014

Unge som overføres fra barneavdeling til voksenavdeling savner informasjon om hva  overgangen innebærer og hvordan sykdommen vil påvirke deres voksne liv. En studie i England har undersøkt hvordan unge med kroniske sykdommer og deres foreldre opplever overgangen fra ung til voksen som pasient i helsevesenet. Studien fremhever et sterkt ønske hos foreldre og unge om overgangsspesifikk informasjon i denne krevende fasen. Les sammendraget her


Gaps in understanding health and engagement with health care providers across common long-term conditions: a population survey of health literacy in 29 473 Danish citizens.

Forfattere: Friis K, Lasgaard M, Osborne RH, Maindal HT
BMJ Open 2016;6:e009627 doi:10.1136/bmjopen-2015-009627

Mange pasienter med langvarige helseutfordringer strever med å forstå den informasjonen de mottar og synes det er vanskelig å kommunisere med helsepersonell, fastslår en ny studie fra Danmark. For å fremme en pasientorientert helsetjeneste, er sykepleiere og fastleger tjent med å være bevisste på sine pasienters helseforståelse. Den omfattende populasjonsstudien er den første i sitt slag som undersøker graden av helseforståelse blant personer med ulike kroniske sykdommer. Les sammendraget på BMJ Open.


On duty all the time: health and quality of life among immigrant parents caring for a child with complex health needs.

Forfattere: Kvarme LG, Albertini-Früh E, Brekke I, Gardsjord R, Halvorsrud L, Liden H
J Clin Nurs. 2016 Feb;25(3-4):362-71. doi: 10.1111/jocn.13056

Studien viser at innvandrerforeldre av barn med komplekse helsebehov sliter med å få støtte i hverdagen. Mangel på informasjon, sosial støtte og mulighet for avlastning påvirker helsen og opplevelsen av livskvalitet hos innvandrerforeldrene. Les sammendraget her


Hvordan bli god i pasientopplæring, nyhetsartikkel fra 2. februar 2016 om følgende artikler:

What is a good educator? A qualitative study on the perspective of individuals with coronary heart disease.

Forfattere: Svavarsdottir MH, Sigurdardottir AK, Steinsbekk A.
European journal of cardiovascular nursing : journal of the Working Group on Cardiovascular Nursing of the European Society of Cardiology. 2015.
Les sammendraget her

How to become an expert educator: a qualitative study on the view of health professionals with experience in patient education.

Forfattere: Svavarsdottir MH, Sigurethardottir AK, Steinsbekk A.
BMC Med Educ. 2015;15:87.
Les artikkelen her

Knowledge and skills needed for patient education for individuals with coronary heart disease: The perspective of health professionals.

Forfattere: Svavarsdottir MH, Sigurethardottir AK, Steinsbekk A.
European journal of cardiovascular nursing : journal of the Working Group on Cardiovascular Nursing of the European Society of Cardiology. 2016;15(1):55-63.
Les sammendraget her


Arkiv: Forskningsnytt 2015

 

  • Publisert: 14. oktober 2014.
  • Sist oppdatert: 4. mai 2017.

Design og utvikling: Senson AS