Det lønner seg å prioritere lærings- og mestringsvirksomhet, viser vår nye kunnskapsoppsummering. Tidligere denne måneden ble resultatene fra litteraturstudien om helseøkonomisk utbytte akseptert for publisering i det anerkjente tidsskriftet Patient Education and Counseling.
Det er Una Stenberg, seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH), som har ledet prosjektet. Med seg i arbeidet har hun hatt både brukere, forskere og representanter fra praksisfeltet.
Svært positive resultater
I over 80% av studiene som ble gjennomgått, fant forfatterne at mestringsstøttende virksomhet ga helseøkonomisk gevinst.
Eksempelvis fant de at pasienter med diabetes, kols eller astma som fikk læringstilbud, hadde færre og/eller kortere sykehusinnleggelser og gikk sjeldnere til konsultasjoner hos fastlege og i poliklinikk enn de som ikke fikk slike tilbud. For de med astma var dette gjeldende for tilbud til både barn og voksne.
– Vi har prioritert å gjennomføre denne kunnskapsoppsummeringen for å få en oversikt over studier som har undersøkt helseøkonomisk utbytte. I videre evaluering av tilbud i Norge, trenger vi mer kunnskap om hvordan helseøkonomi evalueres. I tillegg er det jo spennende resultater fra denne forskningen, sier Una Stenberg.
Forfatterne konkluderer med at deltakelse i tilbud, både individuelle og gruppebaserte, uavhengig av studiedesign og tidsperspektiv, kan være veldig effektivt for å kutte kostnader i helsetjenesten.
– Resultatene er svært lovende for norsk helsetjeneste, da tilbudene som er undersøkt i stor grad ligner på tilbud vi har i Norge, sier Stenberg.
Leder ved NK LMH, Siw Bratli, bekrefter viktigheten av kunnskapsoppsummeringen for lærings- og mestringsfeltet.
– Vi gleder oss stort over funnene i denne studien. Vi vet at det er mange som har ventet på dette. For å kunne sikre prioritering av virksomheten, både i sykehus og kommune, er det sentralt å kunne vise til økonomiske gevinster i tillegg til utbytte for deltakerne, sier Bratli.
Mye oppmerksomhet
Så langt har kunnskapsoppsummeringen fått mye oppmerksomhet. Både kronikk på forskning.no og nyhetssak i Dagens Medisin har blitt delt hyppig i sosiale medier.
– Kunnskapsoppsummeringen utgjør en viktig brikke i det forskningsbaserte grunnlaget for lærings- og mestringsvirksomheten. Vi håper dette er resultater som vil bli tatt i bruk, både av helsemyndigheter, i praksisfelt og i videre forskning, avslutter Bratli.
Relevante lenker:
- Derfor lønner det seg med mestringstilbud når du er syk, kronikk på forskning.no
- Mestring hos pasienter er lønnsomt, nyhetssak i Dagens Medisin
- Una Stenberg, Vibeke Lynggaard, Maria Flink, Andre Vågan, Kari Fredriksen, Karl Fredrik Westermann, Frode Gallefoss. Health Economic Evaluations of Patient Education Interventions A Scoping Review of the Literature. F. Patient Educ Couns., januar 2018. doi: 10.1016/j.pec.2018.01.006.
- Una Stenberg, Mette Haaland-Øverby, Kari Fredriksen, Karl Fredrik Westermann og Toril Kvisvik. A scoping review of the literature on benefits and challenges of participating in patient education programs aimed at promoting self-management for people living with chronic illness. Patient Educ Couns., november 2016. doi: 10.1016/j.pec.2016.07.027. PMID:27461944.
Tekst: Cecilia Sønstebø