Evaluering av lærings- og mestringsaktivitet kan handle om både kvalitetsutvikling av kurs (innhold og form) og forskning på effekt og utbytte
Hensikten med kursevaluering er å kvalitetssikre, justere og videreutvikle tilbudene. Det kan handle om kursprogrammets innhold, arbeidsform eller om den praktiske gjennomføringen av kurset. I tillegg kan evalueringer gi innblikk i deltakernes erfarte utbytte av et kurs.
Evaluering knyttet til lærings- og mestringskurs kan ikke si noe sikkert om effekten av tilbudene. For å måle effekt kreves det en forskningsmessig tilnærming.
Vi har utviklet en spørsmålsbank som du kan ta utgangspunkt i for å sette sammen egne spørreskjemaer. Spørsmålene kan brukes til å evaluere tilbud både i kommuner og sykehus og er i hovedsak beregnet på voksne deltakere. I spørsmålsbanken finner du også eksempler på et langt og et kort spørreskjema:
Spørsmålsbank for kursevaluering (kvalitetsutvikling)
Evaluering av effekt krever andre spørreskjemaer eller instrumenter, spesifikk kompetanse og en forskningsmessig tilnærming. Les mer om dette hos Folkehelseinstituttet.