På denne siden finner du en oversikt over utvalgte pedagogiske verktøy som kan benyttes i lærings- og mestringsvirksomhet for brukere, pasienter og pårørende.

De fleste verktøyene er utviklet med tanke på voksne som målgruppe, men kan tilpasses til bruk i møte med barn og unge. Det er angitt under hensikt hvilke verktøy som er utviklet spesielt for barn og unge. Flere av verktøyene kan også benyttes på kurs i helsepedagogikk for fagpersoner og brukerrepresentanter.
Med verktøy mener vi her konkrete redskaper som brukes i pedagogisk praksis, som for eksempel skjema for ambivalensutforsking som benyttes i motiverende samtaler (MI) og pedagogisk sol som benyttes i ulike sammenhenger. Noen verktøy er nært knyttet til spesielle metoder, andre er mer generelle og kan benyttes i ulike sammenhenger.
I verktøykassen under finner du korte beskrivelser av det enkelte verktøy ved å klikke deg inn på verktøyets navn. Det er nødvendig med forhåndskunnskap for å ta i bruk enkelte av verktøyene.
Verktøykasse
Navn på verktøy |
Hensikt |
|---|---|
| ABCD-modellen og diamanten | Bevisstgjøre hvordan tanker, følelser og handlinger henger sammen. Fokuseres på utforskning og refleksjon rundt oppfatninger av tankers sannhetsinnhold. |
| Ambivalensutforsking | Utforske motivasjon, tanker og følelser knyttet til et bestemt tema, gjerne noen man ønsker å endre på. Det er en teknikk innen metoden MI (Motivational Interviewing). |
| Hjelpehånda | Mestre egne følelser. Et selvhjelpsverktøy som er laget for barn og unge, men som har overføringsverdi til voksne. |
| Handlingsplan og aktivitetsdagbok | Strukturere mål og vise vei fram mot mål. Viser hvordan man kan gjøre det i et tidsskjema. |
| Mestringsprosessen | Vise prosessen som mennesker med langvarige helseutfordringer ofte opplever. Synliggjør naturlige faser og viser muligheter for å komme videre i egen prosess når det gjelder mestring av hverdagen. Les mer om mestringsprosessen i notat fra Nordlandssykehuset. |
| Mindfullness – pusteanker og SOAL | Styrke evnen til nærvær, ta kontroll over støyende, automatiske tanker og mestre gjennom å gi oppmerksomhet til nuet. |
| Pedagogisk sol | Øve opp selvinnsikt og bevissthet på hva som er viktig for en selv. Visualisere sammenhenger, legge til rette for oppdagelse, øke forståelse. |
| SMART-mål | Tydeliggjøre, støtte og styrke prosessen knyttet til ønsket måloppnåelse. Det finnes mange utgaver av SMART-mål. |
| SØT-modellen | Bygge bro mellom nåsituasjonen og ønsket situasjon. I avstanden mellom situasjonen nå og ønskene finnes mulighetene. |
| Presentasjonsblomst og Presentasjonshånd | Bli kjent med andre i gruppa på en uhøytidelig måte gjennom aktivitet. |

