I samarbeid med en rekke fagpersoner og brukerrepresentanter har vi utarbeidet en spørsmålsbank med relevante spørsmål for kursevaluering som du finner på denne siden.
Eksempler
- Kort spørreskjema
(6 spørsmål) - Langt spørreskjema
(12 spørsmål) - Eksempler på skalaer og kategorier finner du her.
Begge spørreskjemaene kan benyttes til kvalitetssikring og videreutvikling av korte og mer omfattende lærings- og mestringskurs. De er laget slik at de kan benyttes både elektronisk og som papirutgave.
Spørsmålsbanken inneholder en rekke spørsmål å velge mellom når dere setter sammen egne evalueringsskjemaer. Det er ikke meningen at alle spørsmålene skal benyttes i ett og samme skjema. Dere kan også velge å ta utgangspunkt i noen eksempler på spørreskjemaer som vi har satt sammen (se tekstboks). Spørsmålene og eksemplene på skjemaer er først og fremst beregnet på voksne som deltar i gruppetilbud.
Spørsmålene er sortert i følgende kategorier:
Bakgrunnsopplysninger
Ved bruk av spørsmål knyttet til deltakernes bakgrunn er det spesielt viktig å sørge for å ivareta anonymitet og personvern. Ved evaluering av enkeltkurs er spørsmål 3, 4 og 5 lite aktuelle, men kan benyttes der man ønsker å sammenlikne ulike kurs.
- Kjønn: Mann/Kvinne
Her kan dere vurdere om det er aktuelt å bruke «hen» eller «annet». - Status/rolle: Pasient/Pårørende
Her kan dere vurdere om det er hensiktsmessig med ytterligere kategorisering, for eksempel knyttet til diagnose, eller ulike roller som pårørende. - Høyeste fullførte utdanning: Grunnskole (7-10 år); Videregående skole; Universitet/høgskole.
- Hvilken aldersgruppe tilhører du? Under 15 år; 15-19; 20-39; 40-50; 51-60; 61-70; over 70 år
- Hva er din arbeidsstatus for tiden? Heltidsarbeid; Deltidsarbeid; Sykemeldt; Uføretrygdet; Alderspensjonist; Arbeidsledig; Frivillig arbeid; Hvis annet, spesifiser:
- Hvordan fikk du vite om kurset? Fritekst
- Hvilke forventninger hadde du til kurset? Fritekst
Helhetsvurdering etter deltakelse i kurs
Spørsmålsbanken inneholder spørsmålsformuleringer som overlapper hverandre, men likevel er noe ulike. Velg de som er aktuelle for det kurset du skal evaluere.
- Sett under ett, hvor tilfreds er du med kurset?
Vurder her om det er mest aktuelt med skala, kategorier eller fritekst. - Hva er det viktigste du sitter igjen med etter kurset? Fritekst
- Jeg har fått svar på spørsmålene jeg hadde før kurset. Skala eller kategorier
- Er det noe ved kurset som har vært spesielt nyttig eller viktig for deg? Fritekst
- Hvordan kan vi gjøre kurstilbudet bedre? Fritekst
- Alt i alt, hvor tilfreds er du i forhold til dine forventninger til kurset? Skala, kategorier eller fritekst
- Hvis noen du kjenner trenger liknende hjelp, vil du anbefale kurset til han/henne? Ja/Nei
- I hvilken grad har kurset hjulpet deg i å sette noen gjennomførbare mål? Skala eller kategorier
- Har din arbeidsstatus endret seg etter/i løpet av kurset? Ja/Nei Hvis ja, kan du si noe om hvordan? Fritekst
- Hvordan kom dette kurset tidsmessig i forhold til ditt sykdomsforløp? For sent; i rett tid; for tidlig; usikker
Om temaer og arbeidsmåter
Her er det viktig å vurdere hvor detaljerte spørsmål det er hensiktsmessig å benytte.
- Hvor fornøyd var du med temaene i kurset?
Vurder her om det er mest aktuelt med skala, kategorier eller fritekst. - Har du forslag til temaer som manglet? Fritekst
- I hvilken grad ble temaene formidlet slik at du fikk utbytte av det? Skala eller kategorier.
- Hva synes du om mengden fagstoff som ble formidlet i løpet av kurset? Hva kunne du eventuelt ønsket mer eller mindre av? Fritekst
- Ble det brukt ord og begreper som du ikke forsto? Skala, kategorier eller fritekst.
- Erfaringsutveksling var en viktig del av kurset. Hvordan opplevde du denne arbeidsformen? Skala, kategorier eller fritekst.
- Hvordan synes du fordelingen mellom undervisning og erfaringsutveksling var? Skala, kategorier eller fritekst.
- Hvordan opplevde du det å dele kunnskap og erfaringer med de andre i gruppa? Skala, kategorier eller fritekst.
- Hvordan opplevde du å lytte til de andres fortellinger og erfaringer i gruppa? Skala, kategorier eller fritekst.
- Hvordan opplevde du det å jobbe med hjemmeoppgaver/-øvelser? Skala, kategorier eller fritekst.
- Hvor fornøyd var du med ledelsen av kurset? Skala, kategorier eller fritekst.
- Hadde du ønsket deg mer skriftlig materiell å ta med hjem? Ja/Nei. Hvis ja, hvilke tema?
Praktiske rammer og organisering
Når deltakerne inviteres til å evaluere praktiske rammer og organisering, er det viktig at dette er noe man har muligheter for å påvirke.
- Har du noen kommentarer til de praktiske rammene rundt kurset; sted, lokaler, tilgjengelighet; servering etc. Fritekst
- Fikk du tilstrekkelig informasjon før, under og etter kurset? Ja; Nei. Hvis nei, hvilken informasjon savnet du? Fritekst
- Hva synes du om varigheten av pausene? Fritekst
- Hva synes du om antall kursdager? Fritekst
- Hva synes du om å delta i en gruppe? Fritekst
- Hva synes du om antall deltakere? Fritekst
- Hva synes du om sammensetningen av personer i gruppa? Fritekst
Behov framover
Når deltakerne inviteres til å si noe om sine behov framover, er det viktig at dette er noe som det er realistisk å imøtekomme.
- Har du behov for informasjon om/delta på flere lærings- og mestringskurs? Fritekst
- Hva tenker du selv om videre oppfølging framover? Fritekst
- Hva skal til for at du skal klare å følge opp det du har lært i kurset framover? Fritekst
- Ønsker du å delta i selvhjelpsgruppe i i etterkant av kurset? Ja/Nei
- Andre kommentarer? Fritekst
Om eget lærings- og mestringsutbytte
Dette er spørsmål som kan stilles før og etter kurs for å se etter eventuelle endringer. De kan også benyttes kun i etterkant av kurs (uten å se på endring) for å skape refleksjon omkring hvilket utbytte de har hatt av å delta på kurs. Spørsmålene er ikke testet ut med hensyn til validitet og reliabilitet. Les mer om standardiserte spørreskjemaer her.
Vurder om dere skal bruke skala eller kategorier. I tekstboksen lenger opp på siden finner du noen eksempler på bruk av skala og typer kategorier.
- Jeg opplever å ha god helse (sett en ring ved det tallet som viser i hvor stor grad du er enig i utsagnet).
Her kan man for eksempel legge inn en skala som går fra 0–10, der 0=liten grad og 10=stor grad. Se eksempel i tekstboks lenger opp på siden. - Jeg opplever å ha god helserelatert livskvalitet (sett et kryss over det som passer).
Her kan man for eksempel benytte en visuell skala med smilefjes som går fra Helt uenig til Helt enig i den andre enden. Se eksempel i tekstboks lenger opp på siden. - Jeg håndterer daglige gjøremål (sett et kryss over det som passer).
Her er det lagt opp til at man bruker en skala (fra Hele tiden i den ene enden til Aldri og Vet ikke i den andre) der det er mulig å hake av på det som passer best. Se eksempel i tekstboks lenger opp på siden. - Jeg håndterer symptomene/helseutfordringene/sykdommen i hverdagen (velg det alternativet som passer best).
- Jeg har tro på egen mestring.
- Jeg har tro på at jeg kan gjennomføre endringer som fremmer egen helse.
- Jeg har tilstrekkelig kunnskap om hvordan jeg kan forebygge forverrelse av symptomer.
- Jeg har kunnskap om tiltak som fremmer egen helse.
- Jeg er bevisst mine egne ressurser og styrker.
- Jeg kjenner til og kan bruke ulike mestringsstrategier.
- Jeg er regelmessig fysisk aktiv.
Her bør det vurderes kategorier som sier noe om hvor ofte man er fysisk aktiv - Jeg trener regelmessig (styrke, kondisjon).
Her bør det vurderes kategorier som sier noe om hvor ofte man trener. - Jeg benytter avspenning regelmessig.
Her bør det vurderes kategorier som sier noe om hvor ofte man benytter avspenning. - Jeg opplever trygghet i kommunikasjonen med helsepersonell.
- Jeg opplever trygghet i kommunikasjonen med mine pårørende.
- Jeg har kunnskap om hva aktuelle brukerorganisasjoner kan tilby meg.