Tittel på forskningsprosjektet
Systematisk gjennomgang av forskningslitteratur om helsepedagogiske kompetanseområder
Prosjektleder
Seniorforsker Andre Vågan
Om prosjektet
I denne studien oppsummerer vi kunnskapsgrunnlaget for følgende problemstilling:
- Hvilke kompetanseområder er viktige for at helsepersonell skal kunne gi pasienter og brukere et godt utbytte av lærings- og mestringstilbud?
Resultater
Studiene beskriver seks kompetanseområder som viktige for at helsepersonell skal kunne gi pasienter og brukere et godt utbytte av lærings- og mestringstilbud: kunnskaper og ferdigheter knyttet til gruppeledelse, sykdom og diagnose, kommunikasjon, mestring og mestringsstrategier, pedagogikk samt personlige egenskaper og holdninger. Studiene fremhever at helsepedagogisk kompetanse er avgjørende for at pasienter og brukere skal kunne få utbytte av lærings- og mestringstilbud.
Det er behov for mer forskning av høy kvalitet, samt behov for å styrke kvaliteten ytterligere på helsepedagogiske opplæringstiltak og utdanning av studenter, fagpersoner og brukerrepresentanter.
Samarbeid
- Helge Skirbekk, UiO, førsteamanuensis, Lovisenberg diakonale høgskole
- Kari Eika, seniorforsker NK LMH
Publikasjoner
- Helsepedagogisk kompetanse, læring og mestring, Sykepleien Forskning 10.4220/Sykepleienf.2016.59702
- Health education competence, self-management, Sykepleien Forskning, 10.4220/Sykepleienf.2016.59702
Omtaler
- Litteraturoversikt om kompetanse i helsepedagogikk – nå i engelsk versjon, mestring.no, 27. april 2017
Tidslinje
Oppstart: 2014
Avsluttet: 2016
Skrevet av: André Vågan