Tittel på forskningsprosjektet
Litteraturstudie om kompetansehevende tiltak for helsepersonell som tilbyr gruppebaserte lærings- og mestringstilbud
Prosjektleder
Forsker Olöf Birna Kristjansdottir
Om prosjektet
I denne studien oppsummerer vi kunnskapsgrunnlaget for følgende problemstillinger:
- Hva er det som bidrar til gode kurs i helsepedagogikk?
- Hva bør kursene inneholde og hvordan bør de utformes for best mulig effekt?
Samarbeid
- Lena Heyn, førsteamanuensis, Fakultet for helse og sosialvitenskap, Institutt for sykepleie- og helsevitenskap, Universitetet i Sør-Øst Norge
- Margret Svavarsdottir, førsteamanuensis, Institutt for helsevitenskap, Gjøvik, NTNU
- Veerle Duprez, doktorgradsstudent, Department of public health, University Centre for Nursing and Midwifery, Ghent, Belgium
- Ann Van Hecke, professor, Department of public health, University Centre for Nursing and Midwifery, Ghent, Belgium
- Una Stenberg, seniorforsker NK LMH
- André Vågan, seniorforsker NK LMH
- Kari Hvinden, spesialrådgiver NK LMH
- Hilde Blindheim Børve, spesialrådgiver NK LMH
Publikasjoner
- Training interventions for healthcare providers offering group-based patient education. A scoping review, Patient Education and Counceling, desember 2020
Omtaler
- Hva gir økt kompetanse i helsepedagogikk, nyhetssak på mestring.no, 29. januar 2019
- Artikkel om helsepedagogikk publisert, nyhetssak på mestring.no 18. desember 2020
Tidslinje
Oppstart: Høsten 2018
Planlagt avsluttet: 2020