Det finnes et stort antall pedagogiske metoder, modeller og verktøy som kan benyttes i lærings- og mestringsvirksomhet. Det er nødvendig å beherske et utvalg av metoder og verktøy og foreta valg ut fra målgruppe, hensikt, rammer med mer.
Hva er metode, modell og verktøy?
Med pedagogisk metode forstår vi en planmessig fremgangsmåte, gjerne basert på visse pedagogiske prinsipper eller regler. Når vi snakker om metoder i vid forstand, omfatter det både spesifikke metoder, mer generelle undervisningsprinsipper, undervisningsformer og ulike fremgangsmåter så vel som forhold som gjelder undervisningens sosiale organisering, læreratferd og lærerholdning Pettersen RC (2005). Kvalitetslæring i høyere utdanning. Begrepene metoder og modeller brukes i stor grad om hverandre i praksis, men har i utgangspunktet ulik betydning. Modeller kan sies å være en forenkling av virkeligheten. De tydeliggjør trekk som anses å være vesentlig for det som skal forklares eller gjøres.
Med verktøy mener vi her konkrete redskaper som brukes i pedagogisk praksis, som for eksempel skjema for ambivalensutforsking som benyttes i motiverende samtaler (MI) og pedagogisk sol som benyttes i ulike sammenhenger. Noen verktøy er nært knyttet til spesielle metoder, andre er mer generelle og kan benyttes i ulike sammenhenger. Les mer om verktøy her.