På selveste FN-dagen samlet 150 engasjerte deltakere seg for konferanse på Edderkoppen scene. Vi ser tilbake på dagen med et stort smil om munnen og takker for mange fine møter med dyktige mennesker.
Den 24. oktober gikk konferansen «Læring og mestring 2024: Sammen fremmer vi helse og livskvalitet» av stabelen. Temaer for dagen var helsekompetanse, medvirkning, digitale muligheter og samhandling. Deltakerne kom fra hele landet og våre nordiske naboland og representerte blant annet helseregioner, kommuner, brukerorganisasjoner og rehabiliteringsinstitusjoner.
Fakkeltog for helsekompetanse
I den innledende panelsamtalen, som tok for seg spørsmålet om hva som må til for å lykkes med lærings- og mestringsvirksomhet, var kommune, spesialisthelsetjeneste, brukerorganisasjon og forskningsperspektivet representert. Samtlige paneldeltakere var enige om at en avgjørende suksessfaktor er reell prioritering, samt at vi ikke har råd til å la være. Roy Farstad, leder av brukerorganisasjonen NORILCO, fortalte at hele 71% av deres medlemmer aldri har fått tilbud om lærings- og mestringsverktøy. Samtidig rapporterte samtlige av de resterende 29% som hadde fått tilbud, at de opplevde økt mestring og livskvalitet.
– Vi har mange av de samme utfordringene som klimasaken, men det er ingen som går i fakkeltog for økt helsekompetanse, sa paneldeltaker Una Stenberg, sosionom og forsker ved Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser og NK LMH
Kulturkompetanse
Kristine Sørensen, leder av Health Literacy Europe og en tungvekter innen helsekompetanse i global sammenheng, kom tilreisende fra Danmark for å snakke om hva helsekompetansevennlige tjenester innebærer. Hun ble i den sammenheng intervjuet av NAPHA, og saken kan i sin helhet leses her.
Kulturkompetanse ble trukket frem av Sørensen som én grunnpilar for helsekompetansevennlige tjenester. En av de andre foredragsholderne tok dette temaet litt videre. Máret Rávná Boine, tidligere lærings- og mestringsrådgiver ved Sámi klinihkka, Samisk kompetansetjeneste for psykisk helse og rus, snakket om betydningen av kulturkompetanse i et samisk perspektiv. Hun presiserte viktigheten av å ha med seg historien i møte med den samiske pasienten. Tidligere dårlige opplevelser med norske myndigheter kan fortsatt i dag påvirke den samiske pasientens møte med helsevesenet.
Alternative formidlingsformer
Sesjonen om læring i digitale rom ble gjennomført som en sofaprat på scenen. I kjent Skavlan-stil ble én etter én foredragsholder hentet inn på scenen og intervjuet om sine erfaringer med digital læring. Blant annet delte Vigdis Løbach, pårørendekontakt i A-larm, åpenhjertig om hvordan digitale møteplasser kan være et kjærkomment tilbud for pårørende til rusmisbrukere, fordi det krever lite tid og ressurser, man kan være anonym og slippe «småsnakk ved kaffemaskinen».
– Vi må slutte å tenke på digitale tilbud som et b-alternativ, men heller anerkjenne at det gir oss helt andre muligheter enn fysiske, Vigdis Løbach, pårørendekontakt A-larm bruker- og pårørendeorganisasjon.
Pedagogisk sjonglør
Vibeke Stenov, forsker og leder ved senter for multisykdom for eldre ved Københavns Professionshøjskole, var invitert til å avrunde konferansedagen. Hun snakket om hva det innebærer å ha en helhetlig tilnærming til personer med langvarige helseutfordringer samt hvilken pedagogisk kompetanse dette krever. Fordi denne kompetansen er så sammensatt og krever at man som helsepersonell til en hver tid balanserer flere ulike pedagogiske oppgaver, viste hun til denne rollen som en pedagogisk sjonglør.
Du finner hele programmet her.
Positive tilbakemeldinger
Konferansen mottok støtte fra Norges forskningsråd, noe som muliggjorde en lav deltakeravgift. Andre faktorer som å begrense arrangementet til én dag, var også av betydning for at flest mulig skulle kunne delta. Evalueringen i etterkant av konferansen viser at deltakerne var svært fornøyde med dagen. Vi tar med oss alle gode innspill og ønsker for hvordan ting kan gjøres enda bedre neste gang. Blant annet ser vi at flere har et ønske om mer tid til prat og erfaringsutveksling. Under er noe av det som konferansedeltakerne meldte tilbake:
Veldig proft og godt gjennomført arrangement. Liker godt at det er korte fremlegg og at det brukes ulike metoder for å formidle. Det gjør det lett å følge med som deltaker.
God flyt i programmet. Super dag med relevante og engasjerende presentasjoner. Fungerte fint med korte presentasjoner.
Det er nesten umulig å unngå at man som publikummer blir sliten og tidvis ukonsentrerte, men dere hadde virkelig lagt til rette for at det skulle bli så lite av det som mulig. Well done!
NK LMH ønsker å rette en stor takk til alle samarbeidspartnere og bidragsytere, både på og utenfor scenen, som har vært med på å gjøre denne konferansen mulig!
– Det er virkelig inspirerende å se alt engasjementet for arbeidet med læring, mestring og økt helsekompetanse! En stor takk til alle som kom og gjorde dagen til noe vi tar med oss langt frem i tid, Siw Bratli, leder ved Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH).
Tekst: Hege Sjøvik