Tittel på forskningsprosjektet
Litteraturgjennomgang av studier som har undersøkt utbytte av deltakelse i lærings- og mestringstilbud for pårørende
Prosjektleder
Seniorforsker Una Stenberg
Om prosjektet
I denne studien oppsummerer vi kunnskapsgrunnlaget for følgende problemstillinger:
- Hva er effektene/nytteverdien av å delta i lærings- og mestringstilbud for pårørende til personer med helseutfordringer (både individuelle og gruppebaserte tilbud).
- Hvordan beskriver pårørende utbytte av å delta i lærings- og mestringstilbud?
- Hvordan evalueres tilbudene?
Samarbeid
- Kari Fredriksen, leder Lærings- og mestringssenteret Stavanger universitetssykehus
- Kari Bøchmann, psykologspesialist Nordlandssykehuset
- Inger Hagen, Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse
- Eli Valås, spesialpedagog/rådgiver Lærings- og mestringssenteret Nidaros DPS
- Inger Johanne Bergerød, PhD-student Universitetet i Stavanger
- Karen Therese Sulheim Haugstvedt, forsker, Akershus universitetssykehus
- Andrè Vågan, seniorforsker, NK LMH
Publikasjoner
- Utbytte fra deltakelse i lærings- og mestringstilbud for foresatte til barn og unge med langvarige helseutfordringer – en scoping review, Tidsskrift for omsorgsforskning, november 2024
- Lærings- og mestringstilbud for voksne pårørende – en oppsummering av forskningslitteratur, juni 2022. Du finner rapporten her.
- Helsekompetanse og styrket mestring hos barn og unge som pårørende, Fontene forskning, juni 2022
Omtaler:
- Utbytte av pårørendetilbud for foresatte, mestring.no, publisert 7. november 2024
- Kunnskap om pårørendetilbud i ny rapport, mestring.no , publisert 21. juni 2022
- Artikkel om barn som pårørende publisert, mestring.no, publisert 9. juni 2022
- Litteraturstudie om tilbud for pårørende, mestring.no, publisert 18. desember 2018
Podkast:
Tidslinje
Oppstart: høsten 2018
Planlagt avsluttet: 2022
Skrevet av: Una Stenberg