Publisert

Utbytte av pårørendetilbud for foresatte

Hvilket utbytte har foresatte til barn og unge med helseutfordringer av å delta i lærings- og mestringstilbud? En fersk artikkel om temaet er nå publisert i Tidsskrift for omsorgsforskning!

I artikkelen presenteres resultater fra en systematisk kartleggingsoversikt over forskning på utbytte av å delta på lærings-og mestringstilbud for foresatte til barn og unge med langvarige helseutfordringer. Una Stenberg, seniorforsker og sosionom fra Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) og Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser, har ledet arbeidet.

– I alt 32 vitenskapelige artikler ble inkludert og sammenfattet i artikkelen, som nå er publisert. Tilbudene var mest gruppebaserte og hadde som mål å øke foresattes livskvalitet, mestringstro og helsekompetanse, sier Stenberg.

Økt trygghet i rollen som foresatt

Samlet sett rapporterer artiklene om redusert stress, angst og depresjon blant de foresatte, i tillegg til at de opplevde økt trygghet i rollen som foresatt og bedre helsekompetanse etter at de hadde deltatt i tilbudet. Erfaringsutveksling med andre deltakere ble også verdsatt.

– På tvers av artiklene beskrives erfaringsutveksling mellom foresatte som spesielt viktig. Det var fordi det ga dem mer innsikt i hvordan håndtere rollen som foresatt. Dette ble bekreftet i de kvalitative studiene vi undersøkte også, sier Stenberg.

De foresatte opplevde forbedret selvforståelse, økt forståelse og aksept samt økt motivasjon og inspirasjon til å skape endring i livene sine. De beskriver en tydelig endring før og etter deltakelse i tilbudet – fra å føle seg fastlåst til å finne motivasjon til å ta bedre vare på sin egen helse, sier Una Stenberg

Behov for mer forskning

Selv om resultatene på tvers av ulike enkeltartikler er samstemte, er det behov for mer forskning i feltet, både for å ha mer kunnskap om gruppens behov for støtte over tid og for å kunne trekke konklusjoner som gjelder effekt og utbytte av intervensjoner.

– Det er spesielt behov for studier av hvordan lærings- og mestringstilbud kan bidra til å styrke helsekompetansen blant foresatte til barn og unge. Bedre helsekompetanse vil kunne bidra til å fremme foresattes egen helse, samt bedre tiltak for barnet og hele familien. Det er en nødvendig forutsetning for utvikling av en mer bærekraftig helsetjeneste, avslutter Stenberg.

Les hele artikkelen her.

  • Publisert: 7. november 2024.
  • Sist oppdatert: 7. november 2024.