Tittel på forskningsprosjektet
Litteraturstudie av individuelle lærings- og mestringstilbud
Prosjektleder
Seniorforsker André Vågan
Om prosjektet
I denne studien vil vi oppsummere forskning på individuelle lærings- og mestringstilbud. Vi vil beskrive kunnskapsgrunnlaget for følgende problemstillinger:
- Hva er effektene som rapporteres av individuelle lærings- og mestringstilbud?
- Hvordan beskriver barn og unge, voksne og eldre pasienter/brukere utbytte av å delta i tilbud?
- Hvordan evalueres tilbudene?
Primære målgrupper for litteraturgjennomgangen vil være fagpersoner, ledere på ulike nivåer og forskere. Sekundære målgrupper vil være relevante utdanninger, pasienter/ brukere med helseutfordringer og deres pårørende, samt myndighetene.
Arbeidet med litteraturgjennomgangen vil bidra til:
- bedre kunnskapsgrunnlag for kvalitetssikring av individuelle lærings- og mestringstilbud
- bedre beslutningsstøtte og beslutningsgrunnlag
- bedre kunnskapsgrunnlag for forskning innen lærings- og mestringsfeltet
- at søk etter litteratur er kvalitetssikret og legger til rette for at søk blir kontinuerlig oppdatert
Samarbeid
- Kari Fredriksen, pedagog og leder, Lærings- og mestringssenteret Stavanger universitetssykehus
- Kari Hvinden, spesialrådgiver, Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH)
- Signegud Romedal, spesialrådgiver, Regional kompetansetjeneste for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Sør-Øst (RK PPO)
- Kari Bøckmann, seniorrådgiver, seksjon for psykisk helsevern og rusbehandling, Helse Nord RHF
- Mette Haaland-Øverby, spesialrådgiver/medforsker med brukererfaring, NK LMH
- Anne Kristin Aksaas, forsker og klinisk ernæringsfysiolog, St. Olavs hospital.
Omtaler
Nytteverdi av individuelle tilbud, mestring.no mars 2021
Tidslinje
Oppstart: Våren 2021
Skrevet av: André Vågan