Tittel på forskningsprosjektet
Litteraturgjennomgang av studier som har undersøkt personlig utbytte av deltakelse i gruppebaserte lærings- og mestringstilbud for voksne som lever med helseutfordringer
Prosjektleder
Seniorforsker Una Stenberg
Om prosjektet
I denne studien oppsummerer vi kunnskapsgrunnlaget for følgende problemstillinger:
- Hva er effektene/nytteverdien av å delta i lærings- og mestringstilbud for voksne personer som lever med helseutfordringer?
- Hvordan beskriver deltakere utbytte av å delta i lærings- og mestringstilbud?
- Hvordan evalueres tilbudene?
Resultater
Resultatene fra denne litteraturgjennomgangen er lovende når det gjelder hvilken innvirkning lærings- og mestringstilbud kan ha for deltakerne. Mange studier formidler forsiktig positiv effekt og at deltakerne har hatt personlig utbytte fra å delta; særlig samstemt er forskningen her på tilegnelse av ny kunnskap, bevissthet om egen helse og opplevelsen av gjensidig støtte og håp.
Samarbeid
- Mette Haaland-Øverby, medforsker NK LMH
- Toril Kvisvik, leder Lærings- og meistringssenteret Møre og Romsdal HF
- Kari Fredriksen, leder Lærings- og mestringssenteret Stavanger universitetssykehus
- Karl Fredrik Westermann, erfaringskonsulent NK LMH
Publikasjoner
- A scoping review of the literature on benefits and challenges of participating in patient education programs aimed at promoting self-management for people living with chronic illness, Patient Education & Counseling, november 2016
- Utbytte av lærings- og mestringstilbud, Sykepleien, april 2017
Omtaler
- Litteraturgjennomgang godt i gang, mestring.no, 17. mars 2015
- Lærings- og mestringstilbud – nyttig og effektfullt, mestring.no, 25. august 2016
- Norsk fagartikkel om utbytte av lærings- og mestringstilbud, mestring.no, 21. april 2017
Tidslinje
Oppstart: 2015
Avsluttet: 2016
Skrevet av: Una Stenberg