Denne uken ble det publisert en oppsummering på norsk av resultatene fra litteraturgjennomgangen om effekt og nytteverdi av lærings- og mestringstilbud. Artikkelen er publisert åpent for alle i Sykepleien.
Utbytte av lærings- og mestringstilbud heter fagartikkelen som ble publisert i Sykepleien tidligere denne uken. Fagartikkelen bygger på en litteraturgjennomgang som fikk sine forskningsresultater publisert for første gang i det velrennomerte tidsskriftet Patient Education and Counseling i fjor.
Litteraturgjennomgangen ble gjennomført i regi av Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) med seniorforsker Una Stenberg som prosjektleder og førsteforfatter.
– Vi ønsket å oppsummere hvilken nytteverdi og effekt deltakere hadde av lærings- og mestringstilbud drevet av fagpersoner og brukerrepresentanter sammen, hvor formålet med tilbudet var styrket mestring og økt livskvalitet, sier Una Stenberg.
Una forteller at betydningen av å delta på et lærings- og mestringstilbud ikke har vært tilstrekkelig dokumentert, og at vi har lite forskning å bygge på fra Norge. Derfor gikk hun og prosjektgruppa bredt ut de da skulle gjennomgå studier som kunne si noe om dette.
– Forhåpentligvis er det flere som nå kan få nytte av resultatene fra denne litteraturgjennomgangen ettersom det ligger en oppsummering på norsk tilgjengelig for alle i Sykepleien, avslutter Una.
Hun understreker at forskningsbasert kunnskap på dette feltet er svært etterspurt som et viktig ledd i kvalitetssikringen av lærings- og mestringstilbud.
Relevante lenker:
- Utbytte av lærings- og mestringstilbud (fagartikkel på norsk)
- Lærings- og mestringstilbud – nyttig og effektfullt (artikkel på mestring.no fra august 2016)
- Sammendrag i Patient Education and Counseling
Tekst: Cecilia Sønstebø