NK LMH har utarbeidet faglige anbefalinger for utvikling og gjennomføring av digitale lærings- og mestringstilbud til pasienter, brukere og pårørende i grupper. Anbefalingene er publisert som et notat på mestring.no
Grunnlagsdokumenter og kunnskapsbaserte anbefalinger
Med utgangspunkt i etterspørsel fra praksisfeltet om støtte ved utvikling og etablering av lærings- og mestringstilbud samler NK LMH et faglig grunnlag for virksomheten i form av notater som inkluderer kunnskapsbaserte faglige anbefalinger for praksis. Notatene er basert på best tilgjengelig kunnskap, inkludert sentrale føringer, og omhandler hva lærings- og mestringvirksomhet er, hvorfor det er viktig og hvordan best legge til rette for læring, mestring og økt helekompetanse, blant annet gjennom et notat dedikert til helsepedagogisk virksomhet. Notatet om nøkkelfaktorer for gode digitale tilbud er det femte i rekken. Les mer her.
NK LMH har nå utarbeidet et notat som sammenfatter et kunnskapsgrunnlag og gir faglige anbefalinger for utvikling og gjennomføring av digitale gruppebaserte lærings- og mestringstilbud. Anbefalingene presenteres i form av nøkkelfaktorer for å lykkes med slike tilbud, men har også høy relevans for individuelle lærings- og mestringstilbud. Hensikten er å tydeliggjøre og forenkle tilgangen til kunnskapsbaserte anbefalinger for digitale tilbud og bidra til kunnskapsbasert praksis.
Praksisfeltet har lenge etterspurt kunnskap om forutsetninger for å lykkes med digitale tilbud. Vi ser at den digitale virksomheten er et viktig supplement til fysiske lærings- og mestringstilbud, sier André Vågan.
Les notatet Kunnskapsbaserte nøkkelfaktorer for gode digitale gruppetilbud her.
Bredt kunnskapsgrunnlag
Anbefalingene er basert på systematisk innhentet forskningskunnskap og erfaringskunnskap.
– Vi har gjort en systematisk kunnskapsoppsummering av forskning på digitale gruppetilbud og hentet ut informasjon om hva som er viktig for å lykkes med digitale tilbud. I tillegg har vi intervjuet fagpersoner og brukere i praksisfeltet om tematikken, fra alle helseregioner og på tvers av tjenester og tilbud. Vi har også gjennomgått relevante fagartikler, rapporter og veiledere, slik at anbefalingene er forankret i et bredt kunnskapsgrunnlag, forklarer Vågan, seniorforsker ved NK LMH og prosjektleder for arbeidet.
Nøkkelfaktorer
En sammenstilling og oppsummering av forsknings- og erfaringskunnskap peker på flere nøkkelfaktorer for å lykkes med digitale tilbud til pasienter, brukere og pårørende.
– Spesielt seks faktorer ble fremhevet i kunnskapen vi har oppsummert, sier Vågan. Det er her snakk om å ha pedagogisk og digital kompetanse som kursleder, å gi digital støtte, å legge til rette for erfaringsutveksling, ivareta datasikkerhet, ha gode rammer og det at kursledere har tro på seg selv i det digitale rom.
– I anbefalingene beskriver vi disse faktorene nærmere og eksemplifiserer ved hjelp av resultater fra kvalitative intervjuer med fagpersoner og brukere som har erfaring med digitale tilbud, utdyper Vågan.
Økt kvalitet
Anbefalingene er ment å bidra til økt kvalitet på digital pedagogisk virksomhet i helsetjenesten.
– NK LMH håper nøkkelfaktorene kan bidra til at tjenesteutøvere i større grad tar gode faglige avgjørelser, opplever økt trygghet og jobber kunnskapsbasert med digital lærings- og mestringsvirksomhet. Hensikten er ikke å si at digitale tilbud er bedre enn fysiske tilbud, men at valget av format er en del av de didaktiske vurderingene man alltid må foreta ved utvikling av tilbud, og her kan nøkkelfaktorene være til hjelp, avrunder Vågan.