Tittel på forskningsprosjektet
Litteraturgjennomgang av studier som har undersøkt utbytte av og erfaringer med bruk av digitale løsninger i gruppebaserte lærings- og mestringstilbud
Prosjektleder
Seniorforsker André Vågan
Om prosjektet
I denne studien oppsummerer vi kunnskapsgrunnlaget for følgende problemstillinger:
- Hvilke digitale løsninger for gruppebaserte lærings- og mestringstilbud har blitt evaluert?
- Hva er effektene/nytteverdien av å bruke digitale løsninger i gruppebaserte lærings- og mestringstilbud?
- Hvilke erfaringer har kursdeltakere og kursledere med bruk av digitale løsninger?
Samarbeid
- Kari Fredriksen, pedagog og leder Lærings- og mestringssenteret Stavanger universitetssykehus
- Alison Axisa Eriksen, sykepleier med master i helsefremmende arbeid, Lærings- og mestringssenteret Sykehuset i Vestfold
- Brynja Ingadóttir, førsteamanuensis og spesialist i sykepleie, Universitetssykehuset og Universitet på Island
- Cecilie Varsi, sykepleier og seniorforsker, Avdeling for digital helseforskning, Oslo universitetssykehus
- Hilde Strømme, bibliotekar, Medisinsk bibliotek, Oslo universitetssykehus
- Vibeke Stenov, sykepleier og postdoktor, Steno Diabetes Center, Danmark
- Bryan Cleal, sosialantropolog og seniorforsker, Steno Diabetes Center, Danmark
- Mette Haaland-Øverby, spesialrådgiver/medforsker med brukererfaring, NKLMH
- Olöf Birna Kristjansdottir, forsker, NKLMH
- Una Stenberg, sosionom og seniorforsker, NK LMH og Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser
Publikasjoner
- Group-based patient education via videoconference: A scoping review, Patient Education and Counseling, oktober 2023
Omtale
- Mange helsegevinster av tilbud via video, nyhetssak på mestring.no, 30. oktober 2023
- Digitale løsninger – ny litteraturstudie, nyhetssak på mestring.no, 10. september 2020
Tidslinje
Oppstart: Høsten 2020