I forbindelse med høstens konferanse om helsekompetanse har vi satt sammen et variert og spennende program. Her finner du en oversikt over foredragsholderne og deres foredrag.
For å lese mer om konferansen og melde deg på, klikk her.
Her finner du programmet i sin helhet.
Astrid K. Wahl er professor ved Avdeling for tverrfaglig helsevitenskap, Universitetet i Oslo (UiO). Wahl er utdannet sykepleier og har sin doktorgrad (1999) fra Institutt for samfunnsmedisinske fag, Universitetet i Bergen. Hennes faglige interesseområde er helsekompetanse, helsekommunikasjon og livskvalitet, spesielt relatert til pasientgrupper med kroniske sykdommer. Hun er svært opptatt av en tverrfaglig teoretisk og metodisk tilnærming til helseforskning og har undervist ved masterprogrammet i tverrfaglig helseforskning (tidligere helsefag) siden 2006. For tiden arbeider Wahl hovedsakelig med prosjekter som undersøker ulike sider ved helsekompetanse (health literacy) i ulike pasientpopulasjoner, samt utvikler og tester intervensjoner knyttet til dette feltet. I tillegg er hun opptatt av pasientrapporterte data (PROM), spesielt knyttet til registre. | |
|
Kjell Sverre Pettersen er professor i helsekommunikasjon ved Fakultet for helsevitenskap (HV), OsloMet. Pettersen er cand.scient. i medisinsk biologi og har tidligere arbeidet med forskning innen hjerte- og karsykdommer. Pettersen har vært ansatt og undervist ved nåværende OsloMet siden 1992. I de siste 16 årene har han vært spesielt engasjert i forskning, publikasjoner og nettverksbygging innen feltet health literacy (helsekompetanse), og han har veiledet flere studenter, både på master- og ph.d.-nivå om temaer knyttet til dette teoretiske rammeverket. For tiden leder han Program for forskning på digitalisering og læring ved HV, OsloMet. Han er også forskningsleder for den kommende nasjonale kartleggingen av befolkningens helsekompetanse, en studie som vil inngå i et større europeisk samarbeidsprosjekt. Pettersen er særlig opptatt av at helsepersonell bør tilpasse sin kommunikasjon til pasientens health literacy-nivå, også når det gjennomføres helsekampanjer overfor større målgrupper.
OM FOREDRAGET: Wahl og Pettersen vil gi oss et nærmere innblikk i begrepet helsekompetanse og hvorfor helsekompetanse er viktig. De vil presentere teorigrunnlag og helsepolitisk forankring, samt se forskning innen feltet i sammenheng med praksis. I tillegg vil de fortelle om en kommende befolkningsstudie knyttet til helsekompetanse. |
|
Tone M. Norekvål er professor ved Universitetet i Bergen, og Høgskulen på Vestlandet. Hun leder forskningsgruppen PROCARD ved Hjerteavdelingen, Haukeland universitetssjukehus (HUS). Norekvål er utdannet sykepleier med doktorgrad fra 2009 hvor pasientrapporterte data fra kvinner etter hjerteinfarkt ble fokusert på. Norekvål har bred erfaring som leder, kliniker og forsker. Hun arbeider med undervisning og veiledning av pasienter som har gjennomgått avansert hjertebehandling, blant annet med implantert hjertestarter (ICD). Helsekompetanse er i den forbindelse av stor viktighet. Forskning på pasientrapporterte data er hennes hovedfelt. Hun etablerte Fagsenter for pasientrapporterte data i 2013, og leder også forskningssatsing ved HUS med mål om å bidra til kunnskapsgrunnlaget for å realisere Pasientens helsetjeneste.
OM FOREDRAGET: |
|
Hanne C. Lie er førsteamanuensis ved Avdeling for medisinsk atferdsvitenskap, UiO og forsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for seneffekter etter kreftbehandling. De siste 10 årene har hun forsket på ulike aspekter ved livet etter kreft i ung alder, inkludert livskvalitet, helse, informasjons- og helsetjenestebehov. Hun er spesielt interessert i kommunikasjon om seneffekter, helseplager pasienter har risiko for å utvikle forårsaket av behandlingen de har fått og hva pasienter selv kan gjøre for å redusere risikoen for å utvikle slike seneffekter. Helsekompetanse er viktig for å kunne finne, forstå og bruke relevant helserelatert informasjon som igjen er en forutsetning for å kunne ta vare på egen helse på best mulig måte etter endt kreftbehandling.
OM FOREDRAGET: |
|
Heidi Gilstad er førsteamanuensis ved Senter for faglig kommunikasjon (SEKOM), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Gilstad jobber med undervisning og forskning. Blant annet underviser hun på masterprogrammet Språk og kommunikasjon i profesjoner ved SEKOM. Hun er prosjektleder for det tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjektet prosjektet Smart digital helsekommunikasjon og har internasjonalt forskningssamarbeid både i Nordic EHealth Research Network og i EHealth Literacy Network.
OM FOREDRAGET: |
|
Yan Zhao er førsteamanuensis i sosialt arbeid ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord universitet, Campus Bodø. Zhao har en doktorgrad i sosiologi med avhandling om utenlandsadopsjon og konstruksjon av norskhet (2012). Hennes forskningsinteresser er velferd, helse og omsorg tilknyttet til migrasjonstematikk med fokus på etniske relasjoner og kjønn.
OM FOREDRAGET: |
|
Marie Hamilton Larsen er spesialsykepleier og har jobbet som postdoktor ved Avdeling for tverrfaglig helsevitenskap, UiO. Hun er førsteamanuensis ved masterutdanning i Allmensykepleie ved Lovisenberg Diakonale høgskole og forsker ved medisinsk atferdsvitenskap UIO . Hennes forskningsinteresser er egenmestring (self-management) og samvalg ved kronisk sykdom, helsekompetanse og hvordan forske på komplekse intervensjoner i helsetjenesten.
OM FOREDRAGET: |
|
Kristin Hjorthaug Urstad er førsteamanuensis ved Avdeling for kvalitet og helseteknologi, Universitetet i Stavanger (UiS). Urstad har lang erfaring innen klinisk sykepleie og studentundervisning Hennes forskningsområder er helsekompetanse, implementeringsforskning samt e-læring og simulering. Hun er leder av LivsForsk, nasjonalt nettverk for livskvalitetsforskning.
OM FOREDRAGET: |
|
Christine Råheim Borge, Christine er postdoktor ved Avdeling for tverrfaglig helsevitenskap, UiO og Senior forsker ved Lovisenberg Diakonale Sykehus. Hun har i flere år jobbet som lungesykepleier med mestringskurs/lungerehabilitering for pasienter med astma og kols. Christine tok sin doktorgrad 2015 ved Avdeling for helsefag, Universitetet i Oslo. Hennes faglige- og forskningsinteresse er rundt symptomer, livskvalitet, mestrings/egenmestring og helsekompetansemål (Health Literacy) blant pasienter med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS). Hun har vært med på å oversette Conversational Health Literacy Assessment Tool (CHAT) og e-Health Literacy Questionnaire (e-HLQ).
OM FOREDRAGET: |
|
Kari Gire Dahl er stipendiat ved Avdeling for tverrfaglig helsevitenskap, UiO. Dahl er sykepleier og har jobbet ved transplantasjonskirurgisk avdeling siden 2008, Oslo universitetssykehus, og har nå også stilling som fagsykepleier ved avdelingen. I ph.d.-arbeidet sitt har hun fokusert på helsekompetanse hos nyretransplanterte det første året etter transplantasjonen.
OM FOREDRAGET: |