– lærings- og mestringsentrenes arbeidsmåte
Der jeg bor er det et helvete.
Da veit eg at eg ikkje er den eineste som har det vanskeleg
Ungdom som har Tourettes Syndrom , Falch 2010
Lærings- og mestringsentrenes (LMS) arbeidsmåte forutsetter at ungdom og unge voksne selv er med og utvikler lærings- og mestringstilbudets form og innhold. Ungdom som har erfaring i å leve med helseutfordringer, fagpersoner og ansatte fra lærings- og mestringssenteret (LMS) deltar i planlegging, gjennomføring og evaluering av tilbudet. Alle innspill møtes med likeverd og respekt. Se UMM.
Effekten av grupper er ikke alene knyttet til læring, men også til sosial tilhørighet. Evalueringene av gruppebaserte tilbud viser stor tilfredshet med å treffe andre ungdommer som forstår akkurat «hvordan de har det!».
Gruppen gir mulighet for å diskutere ulike hendelser og reflektere over dem i fellesskap slik at ny forståelse kan skapes. Gjennom samtale om prøving og feiling og gjennom de gode og de dårlige eksemplene oppnår ungdommene en viss erfaringskompetanse.