Læring i grupper

– lærings- og mestringsentrenes arbeidsmåte

Det er så godt å være her der liksom alle har sin greie.
Der jeg bor er det et helvete.

Da veit eg at eg ikkje er den eineste som har det vanskeleg

Ungdom som har Tourettes Syndrom , Falch 2010

Bilde fra filmen «Treff meg!»
Bilde fra filmen «Treff meg!»

Lærings- og mestringsentrenes (LMS) arbeidsmåte forutsetter at ungdom og unge voksne selv er med og utvikler lærings- og mestringstilbudets form og innhold. Ungdom som har erfaring i å leve med helseutfordringer, fagpersoner og ansatte fra lærings- og mestringssenteret (LMS) deltar i planlegging, gjennomføring og evaluering av tilbudet. Alle innspill møtes med likeverd og respekt. Se UMM.

Effekten av grupper er ikke alene knyttet til læring, men også til sosial tilhørighet. Evalueringene av gruppebaserte tilbud viser stor tilfredshet med å treffe andre ungdommer som forstår akkurat «hvordan de har det!».

Gruppen gir mulighet for å diskutere ulike hendelser og reflektere over dem i fellesskap slik at ny forståelse kan skapes. Gjennom samtale om prøving og feiling og gjennom de gode og de dårlige eksemplene oppnår ungdommene en viss erfaringskompetanse.

Fyll ut skjemaet for å stille oss spørsmål, komme med innspill eller kommentarer. Vi svarer vanligvis i løpet av en arbeidsuke. Din tilbakemelding bidrar til at vi kan fortsette å forbedre innholdet på nettsiden vår.

"*" er obligatoriske felt.

  • Publisert: 16. august 2013.
  • Sist oppdatert: 4. mai 2014.