Her kan du lese artikler skrevet av NK LMH og brukere og fagpersoner i lærings- og mestringsfeltet.
Se egen side med praksiseksempler som omhandler lærings- og mestringstilbud og organisering og samhandling.
Gevinster av kurs i helsepedagogikk
På Hudavdelingen ved Haukeland universitetssykehus hevder de at kompetanseheving innen helsepedagogikk og brukermedvirkning har gjort deres tjenester bedre. I denne artikkelen forteller klinikkdirektøren hvorfor.
Skrevet av: Lisbeth Rustad, Anne-Karin Rolland, Torild Hille Lokøen og Hilde Blindheim Børve
Les mer, publisert 28. mars 2019
Fra null fart til full fart!
Det interkommunale frisklivs- og mestringssenteret i Fjell, Sund og Øygarden ble etablert som et 3-årig prosjekt høsten 2012 med en klar forventning. Senteret skulle ha ansvar for å drive gruppebasert opplæring av innbyggere med sykdommer relatert til levevaner og langvarige helseutfordringer. Fem år senere er senteret fortsatt i full drift med en bred kursrekke og mange deltakere årlig.
Skrevet av Anita Alvheim, Frisklivs- og meistringskoordinator for Fjell, Sund og Øygarden
Les mer, publisert 23. april 2018
Kurs i Empatisk Kommunikasjon – et ledd i utviklingen av den nye pasientrollen
Ved Sørlandet sykehus tilstrebes det å utarbeide kursdager innen helsepedagogikk i samarbeid med praksisfeltet slik at tilbudet til enhver tid er i tråd med behovet hos de ansatte i sykehus og kommune. Siste tilskudd til kursmenyen er Empatisk Kommunikasjon, et kommunikasjonsverktøy til bruk i møte med pasienter.
Skrevet av Turid Vålandsmyr, spesialrådgiver ved lærings- og mestringssenteret Sørlandet sykehus HF.
Les mer, publisert 12. april 2016
Oppbygging av helsepedagogisk kompetanse i kommuner i Nord-Trøndelag
På bakgrunn av nasjonale og regionale anbefalinger, initierte Lærings- og mestringssenteret Helse Nord-Trøndelag HF et samarbeid med kommuneregioner og Fylkesmannen i Nord-Trøndelag for å styrke og bygge opp helsepedagogisk kompetanse hos helse- og sosialfaglig personell i kommunale tjenester.
Av Ann Kathrin Hagen Røstad, avdelingsleder ved lærings- og mestringssenteret Helse Nord-Trøndelag HF.
Les mer, publisert 4. mars 2016
Systematisk arbeid med helsepedagogisk kompetanse i Nord-Norge
Grunnkurs i helsepedagogikk ved UNN skal gi deltakerne økt kompetanse i hvordan planlegge, gjennomføre og evaluere gruppebaserte kurs. Gruppelederrollen, brukermedvirkning og andre sentrale begreper i helsepedagogikk står også på programmet.
Av Tone Vangen Fagerheim, rådgiver (for tiden konstituert senterleder) ved lærings- og mestringssenteret Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) Tromsø.
Les mer, publisert 11. juni 2015
Helsepedagogiske tilbud som samhandlingsarena i Helse Bergen
Felles helsepedagogiske tilbud for ansatte i helseforetak og kommuner er en god arena for nettverksbygging og kompetansedeling som kan bidra til å gi brukere, pasienter og pårørende bedre og mer helhetlige lærings- og mestringstilbud der de bor.
Av Hilde Blindheim Børve, rådgiver ved lærings- og mestringssenteret i Helse Bergen HF
Les mer, publisert 2. september 2014
Helsepedagogikk for brukere
Gjennom helsepedagogiske tilbud kan brukere få bedre forutsetninger for å bidra i samarbeid, gjennomføring og evaluering av lærings- og mestringstilbud.
Av Stein Conradsen, rådgiver, Ressurs for opplæring av pasienter og pårørende i Midt-Norge (ROPP), Volda sjukehus, Helse Møre og Romsdal HF
Les mer, publisert 24. juni 2014
Forskerkonferansen 2013: Dynamisk problemløsning øker pasienters selvbestemmelse
Dynamisk problemløsning øker sjansen for at pasienter lykkes med å løse de utfordringene de har knyttet til egen sykdom og får til varige endringer. Et nyttig verktøy i denne prosessen, er refleksjonsark som gjør at pasient og helsepersonell raskere kommer inn på det som er viktig for pasienten.
Les mer, publisert 10. mars 2014
HiOA-NK LMH-samarbeid om praksisstudier: Nye midler til utprøving av pedagogisk modell ved lærings- og mestringstjenester
NK LMH og HiOA fortsetter arbeidet med å etablere lærings- og mestringstjenester som praksisarena for helseprofesjonsutdanninger og å styrke fokuset på helsepedagogikk i disse utdanningene.
Les mer, publisert 23. januar 2014
Gode erfaringar med pasient- og personalundervisning som lærings- og meistringstilbod
Lærings- og meistringssenteret klinikk psykisk helsevern Helse Fonna HF har i fem år arrangert pasient- og personalundervisning ved Valen sjukehus og Folgefonn DPS . Tilbodet er i dag godt innarbeid og har god deltaking.
Av Aase Borgen Haktorson, psykiatrisk sjukepleiar som jobber i fagstilling i lærings- og mestringssenteret (LMS) psykisk helsevern i Helse Fonna HF.
Les mer, publisert: 14. januar 2014
Husk de pårørende!
Pårørende til personer som har helseutfordringer eller rusproblemer, kan ha behov for egne tilbud fra helsetjenesten. Det har PårørendeSenteret i Stavanger tatt på alvor gjennom sine mestringskurs for pårørende og nå sist med e-læringsprogram for ledere og ansatte i helsetjenesten.
Les mer, publisert 3. desember 2013
Helsepedagogikk i studieløpene: prosjektgruppe på plass
Prosjektgruppa i prosjektet «Helsepedagogikk i studieløpene innen helseprofesjonsutdanninger på bachelornivå» var samlet for første gang i november. Da så gruppa på dokumentanalyser så langt og diskutere veien videre i prosjektet.
Les mer, publisert 21. november 2013
Viktig møtested for pårørende og fagfolk på rusfeltet
På Møteplass treffes pårørende og fagfolk på en likeverdig arena og utveksler erfaringer som er særlig aktuelle for pårørende.
Av Helga Melkeraaen, seniorrådgiver ved Rusbehandling Midt-Norge HF/lærings- og mestringssenteret.
Les mer, publisert 19. november 2013
Opplæring for pårørende – felles læringsarena
Fagpersoner kan lære mye av undervisningskveldene for pårørende. I Tromsø skifter perspektivet etter pausen.
Av Astrid Weber, erfaringskonsulent ved Psykiatrisk senter for Tromsø og omegn, Allmennpsykiatrisk klinikk, Universitetssykehuset Nord-Norge HF (UNN)
Les mer, publisert 5. november 2013
Helsepedagogikk i studieløpene – samarbeidsprosjekt mellom HiOA og NK LMH
Hvordan skal framtidige arbeidstakere i helse- og omsorgssektoren tilegne seg kunnskap og ferdigheter innen helsepedagogikk? Det er et sentralt spørsmål i et nytt samarbeidsprosjekt mellom Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) og Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Les mer, publisert 28. august 2013
Suksess med ambulerende helsepedagoger i Innlandet
Lærings- og mestringssenteret i Sykehuset Innlandet helseforetak driver et omreisende helsepedagogisk tilbud. Tilbudet legger til rette for at foretakets ansatte tilegner seg kunnskap om helsefremmende faktorer som gir økt mestring hos pasienter og pårørende, og får gode skussmål av deltakerne.
Les mer, publisert 21. juni 2013
Bedre helsekommunikasjon med ny refleksjonsbasert metode
Refleksjonsark står sentralt i en ny samtalemetode for pasienter og helsepersonell. Metoden skal bidra til å øke pasienters evne til å leve med langvarig sykdom. Den er utviklet av den danske forskeren Vibeke Zoffmann som er tilknyttet NK LMH.
Les mer, publisert 30. mai 2013
NK LMH går til filmen
Refleksjonsfilm står sentralt i nytt kompetansehevingsprogram for fagpersoner som jobber med ungdom, på tvers av diagnoser.
Les mer, publisert 10. april 2013
E-læring: Samhandling for et lettere liv
Et e-læringsprogram som skal gi helsepersonell og erfarne brukerrepresentanter økt kunnskap om livsstilsendring ved sykelig overvekt, er i vinter testet ut via internett og PC.
Les mer, publisert 9. april 2013
Opplæringsprogrammet pårørende
PårørendeSenteret i Stavanger har på oppdrag av Helsedirektoratet utarbeidet et nettbasert opplæringsprogram. Programmet er rettet mot ledere og ansatte i kommunale og spesialiserte tjenester innen både somatikk, rus og psykisk helse. Det har som målsetting å sette fokus på pårørende, og gi hjelp til å komme i gang med endringsprosesser som involverer pårørende.